De concurrentie lijkt stilaan weggeveegd in de smartphonemarkt. Maar liefst 99,6 procent van de nieuwe smartphones zijn Android-telefoons of iPhones. De kaarten lijken geschud.
Dit blijkt uit de cijfers die onderzoeksbureau Gartner deze week bekendmaakte voor het laatste kwartaal van 2016. Het percentage van 99,6 procent zat wat ondergesneeuwd in de mededeling van Gartner, maar het is in elk geval erg hoog.
Helemaal verrassend is dat aandeel van 99,6 procent natuurlijk niet. Het quasi duopolie – Android en iOS – is al een tijdje de norm. Ter vergelijking: in het tweede kwartaal van 2015 waren 96,8 procent van de smartphones Android of iPhone.
Google en Apple blijven hun voetafdruk in de mobiele markt dus vergroten. Die markt groeide op een jaar tijd overigens met 7 procent. Al zijn er nog vaststellingen.
1. Android is grote slokop
Bij de 432 miljoen smartphones die er het voorbije kwartaal zijn verkocht, zitten er 352 miljoen Android-toestellen. Dat betekent dus dat bijna 82 procent van alle verscheepte smartphones op Android zijn gebaseerd. Android is wereldwijd overigens het grootste besturingssysteem tout court, dus ook als we pc’s en tablets meetellen.
Apple volgt met enige achterstand op 17, 9 procent. Beide besturingssystemen gaan er procentueel op vooruit. Windows zakt in elkaar. Het gaat van 1,1 procent eind 2015 tot 0,3 procent eind 2016. Dat is op zijn zachtst gezegd een behoorlijke daling.
2. Wat met Windows?
De toekomst van Windows op de smartphone ziet er somber uit, als we de recentste cijfers van Gartner bekijken. Werden er in het laatste kwartaal van 2015 nog ruim vier miljoen Windows-telefoons verkocht, dan zijn dat een jaar later nog maar één miljoen.
Toch één nuance: in de zakelijke markt (in ons land) ziet de situatie er anders uit. Uit een recente rondvraag van Computer Profile enkele maanden geleden bleek dat Windows in bedrijven nog behoorlijk stand hield. Hun marktaandeel steeg zelfs naar 16 procent. Wel belangrijk: het ging om de zogenaamde installed base, terwijl Gartner enkel de nieuwe verscheepte toestellen meet.
Merk op dat Gartner drie jaar geleden nog deed uitschijnen dat Microsoft iOS naar de kroon zou steken in de smartphone markt. Dat ziet er dus niet meteen naar uit, ook al doet Gartner nu geen voorspellingen voor de toekomst.
3. R.I.P. BlackBerry
Kunnen Windows smartphones nog in zekere zin standhouden in de zakelijke markt, dan is dat voor Blackberry niet het geval. Blackberry heeft volgens Gartner in het laatste kwartaal van 2016 een marktaandeel van… 0 procent.
De Canadese fabrikant verkocht vorig jaar nog wel tweehonderdduizend toestellen, maar in het licht van de 431 miljoen verkochte smartphones wereldwijd lijkt dat dus eerder een afrondingsfout. Bij Blackberry is de terugval al helemaal dramatisch: het verkocht eind 2015 nog bijna een miljoen toestellen op dat laatste kwartaal.
Gartner voorspelde drie jaar geleden dat Blackberry nog tijdlang een relevante (maar kleine) niche-speler zou blijven. Ook dat blijkt nu niet het geval: een marktaandeel van 0 procent kan je bezwaarlijk relevant noemen.
4. De Chinezen komen opzetten
De twee grote fabrikanten – Apple en Samsung – zijn inzake verkochte toestellen aan mekaar gewaagd. Apple behoudt zijn marktaandeel van een kleine 18 procent, maar Samsung moet terrein prijsgeven en verkocht minder stuks. Het gevolg is dat Apple over Samsung springt en marktleider is.
De perikelen van Samsung met hun Galaxy Note 7 hebben hier zeker een rol gespeeld. ‘Het uit de markt halen van die Galaxy Note 7–reeks zorgde voor een lacune in hun aanbod van large-screen phone range’, stelt Anshul Gupta, research director bij Gartner.
Opvallend is de opmars van de Chinese fabrikanten. Die winnen op een jaar tijd tezamen ongeveer 7 procent marktaandeel. Een bedrijf als Huawei loopt al bijna tegen 10 procent marktaandeel aan. ‘Het feit Huawei de Mate 9 introduceerde, bleek een goed alternatief voor de Galaxy Note 7’, aldus Gupta.
Maar ook andere Chinese fabrikanten als Oppo en BBK, komen opzetten. Deze laatste twee verdubbelen op een jaar tijd hun marktaandeel telkens naar 5 à 6 procent. En dan zijn er nog andere Chinezen als ZTE, Xiaomi and Lenovo.
In de smartphonemarkt blijken er momenteel dus drie winnaars: Apple, Google en de Chinezen.