Toen de pc in de jaren tachtig aan zijn opmars begon was Xylos er als de kippen bij. Het wierp zich op de vraag hoe de personal computer in de bedrijfswereld ingezet kan worden en had de missie om informatica vanaf dag één op de juiste manier in te zetten. Die missie heeft het bedrijf ondertussen heel wat verder gebracht.
Xylos – opgericht in 1984 – is eigendom van Christian Leysen, één van de belangrijkste ondernemers in Vlaanderen. Xylos is dan ook een onderdeel van de AXE-groep, waar ook Ahlers en AXE Investments deel van uitmaken. Ondertussen is ook de holding Ackermans & van Haaren erbij gekomen als aandeelhouder.
IT-golven
‘Flexibel zijn en meedeinen op de golven in de it, Xylos kan het als geen ander’, geeft Luk Denayer, de huidige ceo van Xylos aan. ‘De opkomst van de pc, de netwerken, vervolgens het internet, de mobiele revolutie, de cloud en het internet of things, continu aanpassen en veranderen is de boodschap. We kijken naar de markt en passen ons aan, maar we varen wel steeds onze eigen koers. De concurrenten spelen geen rol in onze beslissingen, we tekenen onze eigen journey uit gericht op de trends en klanten, niet op concurrenten’, zegt Denayer.
Een koers die resulteerde in drie kantoren in Antwerpen, Brussel en Herentals en een uitstekende naam in de markt. Xylos is groot genoeg om belangrijke projecten tot een goed einde te brengen en klein genoeg om snel in te spelen op noden. In zorgvuldig uitgekozen business lines is Xylos incontournable en Microsoft is daarbij een belangrijke partner. Met SharePoint en Azure in huis, kan Xylos op heel wat aanvragen rekenen.
De klant centraal
‘In alles wat we doen staat de eindgebruiker centraal. Wij willen niet ten koste van alles een technologieswitch doorvoeren. Bij Xylos kijken we naar het rendement van de eindgebruikers en alle aanpassingen moeten daaraan bijdragen. Elk it-project is bij ons ook een business project, dat wil zeggen dat een verhoogde productiviteit, efficiëntie en winst het uitgangspunt zijn’, geeft Denayer de drijfveren aan.
‘Soms vergt dat heel wat begeleiding. Kijk bijvoorbeeld naar de Microsoft Office 365-toepassingen. We zien klanten vaak overschakelen naar deze online omgeving, maar deze vervolgens op exact dezelfde manier gebruiken als eerdere toepassingen. Terwijl je met een nieuwe, aangepaste manier van werken er veel meer kan uithalen. Daarvoor is een continue bijscholing van je medewerkers noodzakelijk.
ICT-opleidingen als belangrijke pijler
Gezien de bovenstaande visie hoeft het dan ook niet te verbazen dat Xylos al vrij snel na zijn ontstaan begon met ict-opleidingen. Ook hier is de achterliggende gedachte: hoe de technologie inzetten ten dienste van de gebruiker? ‘Ook onze Xylos Learning-opleidingen surfen mee op de eerder aangehaalde golven. Waar het in de beginjaren vaak om klassieke it-opleidingen ging, zien we tegenwoordig veel meer trainingen rond user adoption en change management’, vergelijkt Denayer. ‘Met Xylos Learning evolueren we mee, want de klassieke methode werkt niet meer en zorgt voor een digital user gap. Tegenwoordig moet je continu bijleren en -scholen. Dat brengt vaak een hele cultuurswitch met zich mee, een beweging waarin we onze klanten begeleiden. Wij hebben dan ook geen docenten meer bij Xylos, maar digital coaches.
Een volwassen organisatie
Dat er sinds 1984 een forse groei is opgetekend, blijkt uit het feit dat Xylos ondertussen ongeveer tweehonderd vaste medewerkers telt, goed voor een omzet van 33 miljoen euro. ‘We hebben onze omzet de voorbije tien jaar meer dan verdubbeld, een mooie prestatie’, bekijkt Denayer met enige fierheid de resultaten van de afgelopen jaren. ‘Zelf kwam ik in 2004 aan boord. Ondanks het feit dat we stevig groeien- dankzij onze klanten – kiezen we ervoor ‘lean’ te blijven. Een erg vlakke structuur zorgt ervoor dat we ons snel kunnen aanpassen aan de veranderende markt.’
De organisatie mag dan staan als een huis, enkele jaren geleden besloot Xylos ook een aantal parallelle initiatieven op te starten rond digitale transformatie. Zo kwam er met Neo een e-learningmerk bij en werd met IntoApps een appontwikkelingsbureau opgestart. Daarnaast werden ook nog Inia (unified communications) en Thingtank (IoT). Neo bouwt expertise op met de Hololens (mixed reality). ‘Ondertussen zijn we dus een multi brand-organisatie en kunnen we onze klanten beter en sneller helpen op hun digital journey’, geeft Denayer aan.
Innoveren, aanpassen en een eigen koers varen
Gezien de multimerkenstrategie en de uiteenlopende markten komt Xylos best wat concurrenten tegen. Toch wordt dat niet als een probleem ervaren. Intern worden labo’s rond virtual reality, artificial intelligence en machine learning opgericht waarin goede ideeën worden getest en uitgewerkt. Co-creatie wordt enorm gestimuleerd. ‘Daardoor kunnen we een stap voorblijven en ontstaan er soms zelfs nieuwe bedrijven, Thingtank is daar een voorbeeld van’, meldt Denayer. ‘We investeren stevig en blijven innoveren, waarbij digitale innovatie leidend is. We focussen daarbij ook steeds meer op de klanten van onze klanten. Onze luchtkwaliteitsensor en de Rekub-app die we ontwikkeld hebben om voedselverspilling tegen te gaan onderstrepen dit. In digitale transformatie heb je als leverancier van technologie impact op de customer engagement van de eindklanten.’
Xylos blijft een projectorganisatie, die elk jaar zijn projecten moet binnenhalen, maar de cloud- en alle as-a-service toepassingen zorgen wel voor bijkomende recurrente inkomsten. ‘Nee, we doen niet alles, maar dat is een bewuste keuze. Wat we doen willen we supergoed doen en wat dat is ligt voor de komende jaren vast. In nieuwe domeinen dezelfde maturiteit verwerven dan in de traditionele is onze ambitie’, beweert Luk Denayer stellig.
‘Daarbij mikken we op klanten vanaf 250 medewerkers. We hebben klanten in heel wat sectoren, onder meer in de industrie, retail en de financiële sector. Recent kwamen daar nog een aantal mooie realisaties in de zorgsector bij.’
Blik op de toekomst
In het driejarenplan van Xylos is er ruimte voor zowel organische als niet-organische groei. Zeventig nieuwe medewerkers staan op de planning. De digitalisering speelt in het plan een belangrijke rol, maar dan wel op een aparte manier. Hoe organisaties met technologie hun klanten actief kunnen betrekken bij de organisatie, hoe medewerkers kunnen groeien, hoe processen verder geautomatiseerd kunnen worden en hoe bedrijven hun eindproducten digitaal kunnen maken, daar draait het om. Digitaal kan, maar hoeft voor Xylos niet altijd disruptief te zijn.
‘Onze concullega’s zullen grotendeels dezelfde blijven, al moeten we zeggen dat we onze ‘traditionele’ concurrenten in onze nieuwe markten minder tegenkomen. Daar gaat het vaak om nieuwkomers en kleinere bedrijven’, werpt Denayer een blik op de toekomst.
‘We kunnen en willen niet iedereen bedienen, dat hoort bij keuzes maken. We willen klanten die de meerwaarde inzien van technologie. Bedrijven bij wie technologie geen last is maar een opportuniteit. Ravago – één van onze klanten – is daar een goed voorbeeld van. Bedrijven die it enkel als een kostenpost bekijken daar kunnen we weinig voor betekenen. It biedt een hele hoop nieuwe mogelijkheden en meerwaarde, maar je moet er als bedrijf wel voor openstaan’, besluit Luk Denayer.