Back-up is een ondergeschoven kindje en moet af van zijn imago van verzekering. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
Het belang van back-ups wordt in de praktijk maar al te vaak pas beseft als het te laat is. Dit geldt niet alleen voor het hebben van back-ups, het geregeld uitvoeren van back-ups en het controleren of zelfs testen van back-ups. Het blijkt zelfs te gelden voor de cruciale vraag of er back-ups worden gemaakt en door wie. Wiens verantwoordelijkheid zijn back-ups? Dit lijkt een banale of zelfs overbodige vraag, maar dat blijkt niet zo te te zijn.
Deze vraag is hard nodig in de moderne wereld van dienstverlening, non-technische klanten en geen eigen it-afdelingen. Volgens de rechter valt er van een it-dienst die een paar honderd euro per maand kost niet te verwachten dat die voortdurende controle van dagelijkse back-ups omvat. Iets met een dubbeltje en eerste rang? Een deel van het probleem is ook de perceptie dat back-up als een verzekering zou zijn die maar zelden nodig is. In de huidige data-driven wereld is die misvatting een te groot risico. Back-ups verdienen brede erkenning (en dus ook budget). Wat vind jij?
Klaarblijkelijk is dit ‘overbodige’ stukje wederom nodig. Overbodig omdat zakelijk gezien een back-up gewoon een standaard onderdeel behoord te zijn van uw IT keten. Inderdaad, tegenwoordig een ondergeschoven kind. Klaarblijkelijk vinden de IT professionals van vandaag de dag een back up eigenlijk helemaal niet meer zo spannend.
IT 100% voorspelbaar
IT als vehikel, als materie, is volkomen voorspelbaar. 100% voorspelbaar zelfs. Momenteel is het zoo dat 99,9% van de IT afnemers hier geen enkel idee van hebben en meer dan 95% van de commercie hen dit niet vertellen. Gewoon, omdat men die kennis niet eens bezit.
Door het ontberen van de noodzakelijke kennis op dat vlak is de klant uiteindelijk het welbekende haasje. Doorgaans gat het allemaal goed tot ….. laten we zeggen u slachtoffer wordt van een inbraak of erger, slachtoffer van ransomware. Bedenkt u zelf maar, als u slachtoffer zou ziijn van ransomware, en u zou weten dat u binnen een half uur tot een uur, alles weer tot de laatste werkende stand van zaken zou terug kunnen zetten, dan mag u nu voor uzelf het rekensommetje maken.
Dat de commercie van de IT dienstverlener, dit hiervan niet tot een belangwekkend genoeg issue maakt is veel zeggend. Een back upo is net zo standaard en belangwekkend als de hele IT dienstenleverantie dit voor uw onderneming is. Open deur maar niettemin bijzonder belangrijk om eens goed naar te kijken.
Ter ondersteuning een non commercieel white paper numoquest.nl/IT100.pdf