Mediafin, de uitgever van onder meer De Tijd en L’Echo, maakt sinds dit jaar gebruik van het Adhese-platform voor het aansturen van native advertising en content marketing.
Adhese is een Belgisch softwareproduct dat al bij ongeveer alle grote Belgische uitgevers in gebruik is, onder meer Mediahuis, De Persgroep en Roularta zetten het al in. Ook in Nederland en Frankrijk is het bedrijf actief.
‘Kort gezegd zorgt onze software er voor dat een bepaalde advertentie of native advertising (gesponsorde verhalen) aan een bepaalde doelgroep wordt geserveerd’, zegt general communication manager Bart Schouppe. ‘Dat kan gebeuren aan de hand van data die wij aanleveren, op basis van data die de uitgever al heeft over zijn lezers of op basis van data van externe bronnen.’
Autobouwer Volvo zou bijvoorbeeld kunnen bepalen dat zijn reclame enkel getoond worden aan mannen tussen 35 en 45 jaar, die getrouwd zijn, in Vlaanderen wonen en minstens twee kinderen hebben.
Mediafin gaat het platform specifiek inzetten voor het verspreiden van native advertising op de sites van onder meer De Tijd, Netto, Sabato, Beurzwijzer, Mon Argent en l’Investisseur. ‘Het aantal en soort parameters dat bepaalt of een bepaalde advertentie tevoorschijn komt, is enorm breed en uitgebreid’, legt Schouppe uit. ‘Zo hadden we enkele jaren geleden een advertentie van Goodyear voor winterbanden. De klant vroeg om die advertentie enkel te tonen wanneer de temperatuur buiten onder het vriespunt zakte. En zo is het ook gebeurd.’
Pop up-blockers
Naast het bepalen van de context van de advertentie, wanneer ze verschijnt en voor wie, biedt de software ook de mogelijkheid om de reclame te ‘cappen’. ‘Dat wil zeggen dat we een bovengrens gaan instellen die bepaalt hoeveel keer een advertentie aan dezelfde persoon getoond wordt, bijvoorbeeld maximaal vier keer per week en een keer per dag. Anders gaat de reclame irriteren en komen er zaken als pop up-blockers in beeld, en dat is natuurlijk niet de bedoeling.’
Een sterk punt waarop Adhese verschilt met bijvoorbeeld oplossingen van Google, zijn de ruime rapportage-mogelijkheden, zegt Schouppe. ‘Wij bieden een zeer diepgaande rapportering aan, inclusief log-files met cijfers tot op de klik en impressie. Op die manier krijgen adverteerders complete transparantie over hun campagnes en kunnen er gemakkelijker voorspellingen gedaan worden over toekomstige campagnes.’