Wees gerust, beste lezer: ik voorzie niet nog meer rijstroken op de autosnelwegen in ons land. Ik waag me liever niet in het debat over de voor- en nadelen van zulke ingrepen, en hou graag bij wat we goed kennen. Wat ik bijzonder goed kennen, omdat ik er onophoudend mee in de weer ben: de internetsnelwegen en de steeds grotere stroom data die over deze wegen passeert.
En mijn ervaring leert mij dat die snelwegen best wat breder mogen. Het aantal data zal volgend jaar immers nog een spectaculaire sprong maken. Daar hoef je geen glazen bol voor te hebben, het volstaat om even te kijken naar enkele trends die we volgend jaar zeker zien doorbreken.
1. Meer (en betere) online video
Volgend jaar mogen we nog meer online video verwachten. Het aantal te bekijken film(pje)s zal exponentieel blijven groeien en we zullen die steeds vaker bekijken op grotere schermen, in de huiskamer.
Dit hebben we voor een groot deel te danken aan de groeiende populariteit van smart tv’s en van digitale media platformen zoals Apple TV en Roku. Maar die groei van online video is onmogelijk zonder verbeteringen in connectiviteit en de nodige protocols om hogere snelheden mogelijk te maken. Zonder die hogere snelheid krijg je immers nooit de gewenste kwaliteit op de nieuwe toestellen die we voor online video gebruiken.
Die nieuwe kijkervaring zal dan weer leiden tot nog meer kijktijd. Mijn ervaring leert immers: hoe groter de schermen, hoe vaker men online video’s bekijkt.
2. Virtueel wordt realiteit
We zullen ook een forse groei zien van virtual reality content, die met name bij live events steeds vaker zal worden ingezet. Voorlopig blijft het aantal concrete virtual reality (vr)-streaming projecten beperkt, maar de meeste analisten verwachten een exponentiële groei in de komende jaren. Alleen al op basis van het aantal vr-headsets kan je dit wel voorspellen: van 6,3 miljoen in 2016 (volgens Canalys) tot bijna honderd miljoen in 2020 (volgens CCS). De grote doorbraak van vr is nog niet voor morgen, maar de interesse is er duidelijk wel, en de vereiste technologie en infrastructuur blijven verbeteren.
3. 4K legt de lat hoger
Tot slot mogen we ook een sterke groei verwachten van de streaming van 4k en hdr (high dynamic range) content in 2017. 4k vond al de weg naar heel wat huiskamers in 2016 maar het blijft nog een vroeg stadium voor deze technologie. In de vakantieperiode lagen ongetwijfeld heel wat 4k displays en voor 4k geschikte gaming consoles onder de kerstboom.
En de media platforms die op 4k-toestellen kunnen worden gebruikt zullen de vraag verder opdrijven naar content die de investering in 4k de moeite waard maken. Voorlopig zullen we die content vooral in de on-demand hoek vinden, maar ik durf nu al voorspellen dat in 2017 steeds meer live events in 4k-kwaliteit wordt gestreamd over het publieke internet.
De toenemende interesse van consumenten in 4k heeft ook zijn impact op de zakelijke markt. De 4k-technologie zal hierdoor immers steeds betaalbaarder worden en dus vaker worden ingezet voor zakelijke videotoepassingen, van bedrijfsvideo’s over videoconferencing tot bijvoorbeeld instructievideo’s en ander educatief materiaal.