De virtuele provider Mobile Vikings stop eind deze maand met Viking Talk. Voor nieuwe klanten is de VoIP-dienst al niet meer beschikbaar. Het bedrijf zegt dat er te veel alternatieven zijn.
Volgens Mobile Vikings kan het bedrijf geen ‘meerwaarde’ meer bieden met zijn dienst en zijn er te veel goede alternatieven beschikbaar om via internet te bellen. Specifiek worden Messenger, Skype, WhatsApp en Facebook Messenger genoemd.
De betaling van de VoIP-dienst gebeurde niet via het reguliere belkrediet, maar met zogenaamde Viking Punten, punten die klanten konden aankopen of kregen als ze bijvoorbeeld een nieuwe klant aanbrachten. De reeds verzamelde punten blijven in elk geval nog geldig, onderstreept Mobile Vikings.
Viking Talk zag voor de eerste keer het levenslicht in 2011, maar de dienst kwam toen niet echt van de grond en werd weer opgedoekt. Eind 2014 volgende dan een herlancering. Nu lijkt het einde definitief nabij.
Mobile Vikings zelf werd begin vorig jaar overgenomen door Medialaan, de holding boven onder meer de tv-zenders VTM en Q2 en Vitaya.