Dat handel steeds internationaler wordt, is een tendens die al jaren aan de gang is. Internationaal betalingsverkeer valt dan ook niet meer weg te denken uit het zakenleven. De start-up IbanFirst profileert zich met zijn financiële dienstenplatform voor de kmo als een challenger in deze markt. Computable laat alvast zijn licht schijnen over deze fintech start-up!
IbanFirst ontstaat in 2012 als Pierre-Antoine Dusoulier, toenmalig ceo van Saxo Bank, de oprichting van FX4Biz financiert. Hij weet beter dan wie dan ook met welke problemen kmo’s bij banken te maken hebben. Hij besluit daar dan ook mee aan de slag te gaan. ‘Het was me toen al duidelijk dat internationale betalingen bij banken veel te duur en niet transparant waren. Omdat banken al in 2009 het monopolie verloren op het internationale betaalverkeer, zag ik enorme mogelijkheden. Kostenefficiëntie en transparantie, daar zit de markt op te wachten’, kijkt Pierre-Antoine Dusoulier terug op de opstartfase.
Financiële platform voor KMO
‘Op onze website bieden wij een waaier aan financiële diensten. Denk daarbij aan het openen van een bankrekening, het doen van (internationale) betalingen en inzicht in de huidige wisselkoersen. Binnenkort komen daar overigens ook nog factoring-, krediet- en beleggingsdiensten bij’, glundert Dusoulier.
‘We hanteren daarbij het BaaS-principe (banking as a service). Het leven van de bedrijfsleider vereenvoudigen door betalingen makkelijk en transparant te maken, daar gaan we voor. De klant heeft bij ons de touwtjes in handen. Hij kiest zelf welke diensten hij nodig heeft en betaalt minder dan bij een ‘traditionele’ bank. Institutionals kunnen overigens ook gebruik maken van IbanFirst. Zij kunnen rechtstreeks inpluggen op de back-end en gebruik maken van de core banking services via een api.’
Groei en bijkomend kapitaal
Initieel zorgde Dusoulier zelf voor de investeringen waarna business angels onder leiding van NJJ Capital in de zomer van 2016 het kapitaal met vijf miljoen euro verhoogden. Het team aan de basis bestond uit een ceo, een head of sales en twee jonge krachten die de basis voor het platform legden.
‘Aanvankelijk bouwden we een platform waarmee ondernemers heel eenvoudig en aan de beste prijs toegang kregen tot de wisselkoersmarkt. Die markt hadden we in de vingers, maar al snel maakten we de omslag naar iets groters’, geeft de ceo aan. ‘Technologisch zijn we nu klaar om de kmo een waaier aan diensten aan te bieden. We noemen het ons ‘ecosysteem’ ten dienste van ondernemingen. Een kmo moet op ons platform alle financiële diensten kunnen vinden die het bedrijf nodig heeft.’
‘Ondertussen ben ik zelf ook operationeel betrokken bij IbanFirst als ceo’, geeft Dusoulier aan. ‘Al snel na de aanstelling van het initiële team volgden een cfo/coo, een chief marketing officer en een head of compliance. Ondertussen zijn we met een 35-tal medewerkers. Samen voerden we al meer dan honderdduizend transacties uit, goed voor meer dan 1,5 miljard euro. Het aantrekken van een nieuwe board en een nieuwe strategische visie moeten ons in de komende periode een extra boost geven’, werpt Dusoulier een blik op de nabije toekomst.
Europa veroveren
‘Op het einde van het eerste kwartaal van dit jaar staan we voor een belangrijke launch. Met die launch kunnen we de waarde van het platform optimaal benutten en ten gelde maken. Onze ambitie is immers om uit te groeien tot hét financiële platform voor kmo’s in continentaal Europa. Concreet wil dit zeggen dat we na België en Frankrijk ook andere Europese markten zullen aangeboord worden’, licht Dusoulier een tipje van de sluier.
Ondertussen bouwde IbanFirst een mooie technologische voorsprong uit op de concurrentie. Die voorsprong behouden en zelfs uitdiepen is de uitdaging. Maar het einddoel is alvast duidelijk: het grootste financiële platform voor kmo’s worden in Europa. Een duidelijk toekomstbeeld en helemaal geen onmogelijke opdracht voor deze start-up die hard aan de weg timmert!