Verzekeringen tegen hacking, datalekken en digitale afpersing zijn booming business. Dat schrijft Het Laatste Nieuws. Op enkele jaren tijd zijn dit soort polissen helemaal doorgebroken, zo klinkt het bij Vanbreda Verzekeringen. Terwijl er in 2014 en 2015 slechts een handvol bedrijven er zich aan waagden, waren het er vorig jaar al ‘verschillende honderden’. Procentueel was er een stijging van 400 procent.
Zowel hele grote als kleinere bedrijven willen zich tegen cybercriminelen beschermen met een verzekering. Ongeveer alle ondernemingen zijn tegenwoordig immers op het internet aangesloten en in mindere of meerdere mate gedigitaliseerd. Samen daarmee zit ook de dreiging van cybercriminaliteit in de lift. Bovendien halen zulke gevallen van digitale diefstallen en hackings ook steeds meer de media, waardoor het bewustzijn bij de ondernemingen en de bedrijfsleiders toeneemt.
Hoge kostprijs
Bij enkele andere makelaars die Computable contacteerde, klinkt eenzelfde geluid. ‘In 2015 was deze markt zo goed als onbestaande’, zegt Katrien Dom van Dom Verzekeringen uit Kontich. ‘Maar nu zien we dat er hoe langer hoe meer vraag achter is. Dat gaat nog niet over duizenden polissen, maar er zit toch heel veel groei in. Bij ons zijn het vooral nog de grotere bedrijven die er achter vragen, kleinere ondernemingen liggen er nog veel minder wakker van.’
Ook bij ADD Verzekeringen uit Leuven wordt een hoge interesse genoteerd. ‘Twee jaar geleden lag het afsluiten van zo’n verzekering nog zeer moeilijk, in 2015 hebben we zeker twee tot drie keer zoveel polissen verkocht’, zegt Paul Marck. Veel kmo’s laten zich nog wel afschrikken door de kostprijs, aldus Marck, waardoor het beslissingsproces om een verzekering te nemen wel kan aanslepen.
Wat die kostprijs betreft, hangt veel af van de risico’s en het soort bedrijf waarover het gaat. ‘Maar reken voor een gemiddelde kmo op achthonderd à drieduizend euro per jaar’, aldus Marck. ‘Je zal geen bedrijfsleider meer tegen komen die er nog nooit van gehoord heeft, maar velen denken nog: ik heb een goede antivirus, ik heb een firewall, ik heb een it’er die dit in de gaten houdt…zo’n vaart zal het wel niet lopen.’
GDPR
Nog een reden voor de stijgende interesse zijn de nieuwe, strenge Europese regels over de manier waarop ondernemingen met privédata moeten omgaan, de General Data Protection Regulation. De boetes daarvoor, die tot 4 procent van de jaaromzet kunnen bedragen, worden in veel gevallen door de cyberverzekering gedekt. Marck: “Dat heeft de alertheid bij de bedrijven flink aangewakkerd. Het simpele verlies van adresgegevens is al een overtreding, dus daar moeten ze waakzaam voor zijn.”
Opvallend: in de korte tijd dat de polissen worden aangeboden, hebben er zich al verschillende schadegevallen voorgedaan. ‘Dat is wel een aandachtspunt voor de verzekeraar’, meent Marck, ‘je kan niet een aantal jaren rustig een portefeuille opbouwen. De schadegevallen komen soms heel snel. Ik herinner me nog: bij de allereerste polis die we hiervoor verkochten, was er binnen de dertig dagen een schadegeval.’