Het gebruik van de smartphone achter het stuur blijft maar stijgen. Een gevolg is dat 23 procent van de auto-ongevallen hieraan gelinkt wordt. De start-up Freeedrive wil dat dit cijfer daalt en ontwikkelde daarvoor een mobiele applicatie. Hoog tijd dus voor Computable om hier wat meer over te weten te komen.
Het idee is ontstaan in 2015, toen de problematiek van het gebruik van de smartphone achter het stuur maar bleef terugkomen in het nieuws. Inspelend op dit gegeven introduceerde Augustin Van Rijckevorsel, oprichter van start-up studio Barefoot, een consumentenapplicatie die het smartphonegebruik tijdens het rijden tegengaat. Deze werd wel gebruikt, maar de mensen waren niet bereid om hiervoor te betalen.
‘Begin 2016 volgde dus een zakelijke versie waarbij bedrijven de Freeedrive-app aan hun werknemers kunnen aanbieden. Nu, begin 2017, is de ontwikkeling afgerond en de installatie bij de eerste klanten begonnen’, vertelt Jan-Pieter Cootjans, sinds maart 2016 managing partner Freeedrive
Gewaarschuwde bestuurders
De app evolueerde van een Android-applicatie met Bluetooth naar een algemene oplossing voor alle wagens die activeert als het voertuig begint te rijden. ‘Freeedrive blokkeert de smartphone niet, maar geeft notificaties als de bestuurder zijn smartphone tijdens het rijden in de hand gebruikt. Daarbovenop krijgt de gebruiker ook een score gebaseerd op zijn rijgedrag’, legt de oprichter uit. ‘Daarnaast bieden we voor de fleetmanager een webdashboard waarop het gebruik van de app en de score van de betreffende vloot zichtbaar is. Zo kan de fleetmanager ook de bestuurders erop aanspreken.’
‘Wij willen middels onze app de gevaarlijke gewoontes van de bestuurders veranderen. De app zorgt dus mee voor een veiligere wereld en is kostenbesparend voor de werkgever. Een winnende combinatie.’ En aan alles is gedacht, meent Cootjans. ‘De packs zullen aangepast worden voor meerdere telefoons, zodat wanneer een bestuurder zijn firmawagen uitleent aan zijn echtgenoot of echtgenote (of partner tout court), de app op dezelfde manier werkt als bij zijn eigen smartphone, maar wel een aparte registratie bijhoudt.’
In volle ontwikkeling
Na de oprichting van Freeedrive startte Augustin Van Rijckevorsel bijkomend nog een start-up studio op: Barefoot. ‘Dit zorgde ervoor dat Jan-Pieter Cootjans de eindverantwoordelijkheid kreeg over Freeedrive, zodat ik mij kon focussen op Barefoot. Ik blijf weliswaar in de board van Freeedrive en volg de dagdagelijks evolutie ervan op, maar de verantwoordelijkheid ligt bij Jan-Pieter Cootjans.’
Niet enkel de eindverantwoordelijkheid ging in andere handen over, ook de rest van de organisatie groeide. Er kwam een bijkomende divisie productontwikkeling om de web- & mobile developers efficiënter te laten communiceren en recent kwam er ook een customer success manager bij. ‘Dit moet ons toelaten om nog sneller op vragen van klanten te reageren’, geeft Cootjans aan. Ondertussen telt het kernteam 4 leden: een managing partner, een product-, een customer- en een community manager. De Android, iOS & php ontwikkelaars zitten onder de koepel van het moederbedrijf, Barefoot.
Freeedrive lanceerde begin 2016 een crowdfunding campagne – via MyMicroInvest – waarmee meer dan 140.000 euro werd opgehaald. Daarnaast krijgt Freeedrive extra financiering via Barefoot, om haar bijkomende kosten te dekken. Barefoot haalde zelf vorig jaar ook al 1,2 miljoen euro op.
Toekomstmuziek
De toekomst oogt mooi voor Freeedrive. ‘We hopen dit jaar een omzet van één miljoen euro te realiseren. Daarmee dekken we de kosten en kunnen we investeren in verdere groei’, geeft Cootjans aan.
‘Tegen het einde van dit jaar willen twintigduizend wagens met Freeedrive uitrusten. We zetten vol in op defensief rijden en voegen dan ook een module toe die bestuurders op het einde van elke rit feedback geeft over zijn of haar rijgedrag’, werpt Cootjans een blik op de toekomst. Een 2de versie is dan een feit.
Dat de start-up goud in de handen heeft is duidelijk. De combinatie van en een bijdrage leveren aan een veiligere wereld en de financiële/sociale voordelen voor de werkgever zorgt ervoor dat de toekomst van het bedrijf rooskleurig oogt.