Over het internet of things (IoT) is al heel wat geschreven. Tegen 2020 zou het zelfs een ‘mainstream’ evolutie zijn bij bedrijven en overheden. En toch kunnen nog maar weinig organisaties concrete successen laten zien. Zowel vanuit technologisch als management standpunt zorgen IoT-implementaties namelijk voor grote kopzorgen, met name op het vlak van realtime dataverwerking, beveiliging en cultuuromslag.
Een recent Europees onderzoek bracht nochtans aan het licht dat bedrijven veel verwachten van IoT-initiatieven. En dat vooral op het vlak van klantvoordelen als operationele voordelen. Ze willen vooral de operationele efficiëntie en de gebruikerservaring optimaliseren. Eén op vijf managers geeft zelfs de hoogte prioriteit aan de ‘connected customer’, zowel in de retail- als in de zorgsector. Terecht! De aandacht van de consument trekken in deze altijd-geconnecteerde wereld is immers een serieuze uitdaging geworden.
Analyseren en consumeren
Nog op het prioriteitenlijstje staan auto-diagnoses en het traceren van assets. Eén belangrijk obstakel echter als we naar deze prioriteiten kijken: het zijn allemaal zaken waarvoor het een vereiste is om binnen korte tijd veel data-analyses uit te kunnen voeren. En laat nu net dat één van de grootste struikelblokken zijn, samen met beveiliging en een cultuuromslag.
Hoewel het IoT als eerste taak heeft om al het niet-geconnecteerde ook werkelijk te connecteren, wordt échte waarde pas gerealiseerd door de verzamelde data ervan te analyseren en consumeren. Maar het proces van sensor tot beslissing is geen evidentie: wat met de kwaliteit van data, privacy van gegevens, databeheer, analyse, distributie, …?
Om de volledige waarde uit IoT-implementaties te halen, moet het werk dus op een andere manier worden georganiseerd en moeten processen worden herzien.
De bedrijfsvoering moet onder andere worden ondersteund op basis van realtime gegevensanalyses. Geen eenvoudige taak, gezien de enorme hoeveelheid aan data en de inspanningen die nodig zijn om die data op een doeltreffende en bovenal veilige manier te verwerken.
Data scientist nog niet in top of mind
Om daadwerkelijk voordeel te halen uit IoT heb je ook nood aan nieuwe vaardigheden. Vreemd genoeg lijkt het aanwerven van een data scientists nog niet in de top vijf te staan van maatregelen die nuttig zijn bij de implementatie van IoT-toepassingen. Om de kloof in vaardigheden te overbruggen, wordt er eerder gekeken naar een samenwerking met een externe consultant of naar procesautomatisering.
Veel managers realiseren zich natuurlijk dat het ontwikkelen van interne vaardigheden tijd vraagt en dat de ontwikkeling van IoT niet op zich laat wachten totdat bedrijven er intern klaar voor zijn. Het is echter wel belangrijk om aandacht te schenken aan de langetermijnstrategie voor het al dan niet inhuren van externe medewerkers en de ontwikkeling van intern personeel vast te stellen. Een klassiek verhaal van change management met andere woorden.