De Japanse verzekeraar Fukoku Mutual ontslaat meer dan dertig medewerkers en vervangt ze door kunstmatige intelligentie. Het bedrijf stapt over op een systeem gebaseerd op supercomputer Watson van IBM. De computer gaat gezondheidsverklaringen van artsen scannen en daar onder meer diagnoses, ingrepen en behandelduur uithalen, zodat de facturen kunnen worden betaald. De Japanners verwachten een kostenbesparing van 1,1 miljoen euro en een productiviteitsstijging van 30 procent.
De invoering van de supercomputer vindt plaats op de afdeling die beslist of de gemaakte kosten onder de dekking vallen en dus kunnen worden vergoed. Daar werken nu 131 mensen. Meer dan dertig van hen raken hun baan kwijt. Het computersysteem neemt waarschijnlijk ongeveer 130.000 beslissingen per jaar. Het kost omgerekend 1,6 miljoen euro om te installeren en levert per jaar 1,1 miljoen euro aan besparingen op.
Klantenservice
Aanleiding voor de verzekeraar om IBM Watson in te schakelen voor het controleren van gezondheidsverklaringen, was het gebruik van gelijkwaardige IBM-technologie om de stemmen van klanten te analyseren wanneer ze klachten hadden. De software ‘sloeg alarm’ als verzekerden genoeg hadden van het geautomatiseerde systeem, waarop klantenservicemedewerkers het gesprek overnamen, zo weet de Amerikaanse nieuwssite Quartz.
Gedwongen ontslagen
In Japan zelf meldt een van de grootste kranten van het land, Mainici Shimbun, dat ook andere nationale verzekeraars met kunstmatige intelligentie werken. Zo is Nippon Life Insurance begin deze maand begonnen met het inzetten van kunstmatige intelligentie om de beste dekkingsplannen voor individuele consumenten te analyseren. Als basis van de analyse worden maar liefst veertig miljoen verzekeringscontracten gebruikt. De resultaten hiervan worden door het verkoopteam gebruikt om offertes te maken. Dai-ichi Life Insurance gebruikt Watson van IBM om de kredietwaardigheid van klanten te testen. In deze gevallen is er echter geen sprake van gedwongen ontslagen.