Laatst werd aan een senior manager van Google gevraagd of hij bedreigingen zag voor de leidende positie van de Google zoekmotor. En zijn antwoord was: we maken eigenlijk geen zoekmotor, we bouwen artificial intelligence, of de ai. Telkens je een zoekmachine gebruikt stel je een vraag. En uit de lijst van antwoorden die de motor voorstelt kies je er één. Zo onderwijs je de motor en word je zijn leraar/opvoeder.
Jeff Bezos van Amazon zegt ‘Amazon verdient geen geld als we spullen verkopen’. Denk daar maar eens over na. De ceo van één van de grootste winkels die zegt dat hij niks verdient met het verkopen van spullen. Hij voegt eraan toe: ‘Amazon verdient geld als we klanten helpen met het maken van aankoopbeslissingen.’ Amazon bouwt met andere woorden ai.
Ook Netflix bouwt een verzameling van gegevens en algoritmen. Telkens we een film kiezen uit het aanbod, trainen we de Netflix ai. We laten de ai weten wat we leuk vinden, wat ons blij maakt, wat ons ontroert, wanneer we wat doen.
De AI weet alles over jou
De relatie tussen de consument en de ai is asymmetrisch:
- Jij als consument voedt de ai gratis op;
- De ai laat jou betalen voor zijn diensten;
- De ai weet alles over jou;
- Jij weet zo goed als niks over de ai;
- De ai kan makkelijk zonder jou;
- Jouw leven wordt moeilijker en moeilijker zonder ai.
Dus waarom zijn consumenten bereid om gratis op te leiden en daarna de leerling te betalen?
Omdat artificial intelligence een enorme toegevoegde waarde heeft. In de Amazon ‘Winkel van alles’ is het belangrijk snel te vinden wat jou precies interesseert. Jouw niche, het specifieke onderwerp dat jou interesseert: zuiders Flamenco dansen, micro controllers programmeren, fotografie vanuit hete luchtballonen, …., Misschien zijn er maar een paar duizend mensen op de wereld geïnteresseerd in jouw niche, maar dankzij ai worden publicaties en verkoop over deze niche levensvatbaar.
Hulp van AI
En ook in ons leven zal ai deze enorme toegevoegde waarden brengen. In de ‘Wereld van alles’ zal ai helpen en voor jou niche inhoud zoeken en presenteren. Ai zal via augmented reality (ar) een extra persoonsgebonden laag leggen over alles wat we zien. Wanneer mijn biologische kinderen oud zijn en naar een familiefeestje gaan, hoeven ze dan niet meer te zeggen: ‘Hallo flink meisje’ tegen hun achterkleinkinderen. Ze kunnen dan gewoon zeggen ‘Hallo Liesje, wat lang geleden’. Omdat de ai ‘Liesje’ boven haar hoofd heeft geprojecteerd.
Consumenten zullen betalen voor de hulp van ai. Omdat onze biologische breinen beperkt zijn. Beste ai, hoe heette die toffe animatrice van onze Spanje reis vorig jaar nu weer? Waar gingen we altijd iets drinken na de tennis? Waar staan mijn schoenen, ik moet naar het werk vertrekken….
Veel van de nieuwe grote technologiebedrijven zijn gebouwd op een goed begrip van dit soort nieuwe platformen waar consumenten gratis meewerken, en betalen voor de resultaten. Misschien ook eens nadenken hoe u de platform revolutie in het voordeel van u bedrijf kan gebruiken?