De Amerikaanse chipfabrikant Intel heeft vijftien procent eigendomsbelang gekocht in navigatiebedrijf Here. De bedrijven gaan samen een proof of concept-architectuur ontwikkelen die realtime updates geeft voor hd-kaarten. Dit moet veilige zelfrijdende auto’s mogelijk maken. De deal wordt in de eerste maanden van het jaar afgerond, waarna Doug Davis, hoofd bij Intel van de Automated Driving Group, plaats zal nemen in de directieraad van Here.
‘Een realtime representatie in hd van de fysieke wereld is essentieel voor zelfrijdende auto’s’, aldus ceo van Here Edzard Overbeek. ‘Intel geeft onze ambities een boost door het universele, up to date digitale platform dat auto’s verbindt met de cloud en de gehele fysieke wereld te ondersteunen.’ Het nieuwe platform moet de locatie van een auto tot op de centimeter kunnen bepalen. Daarnaast moet de automatisering van de auto ervoor zorgen dat auto’s obstakels buiten hun gezichtsveld zien en ontvangen ze via het platform constante updates over het verkeer, de staat van de weg en andere factoren die bij het rijden een rol spelen. Intel werkt ook samen met Here-eigenaren Audi, BMW en Daimler om de architectuur te testen. De chipfabrikant en het navigatiebedrijf willen de architectuur aan de gehele auto-industrie beschikbaar maken.
Mobileye
Eerder deze week werd bekend dat Here een partnerschap aangaat met het Israëlische Mobileye, een specialist op het gebied van machine learning, data-analyse en locatie- en kaarttechnologie. ‘We bouwen een wereldwijde hd-kaart die de standaard moet worden voor zelfrijdende auto’s en andere IoT-toepassingen die informatie nodig hebben over specifieke locaties’, zei ceo van Here Edzard Overbeek hierover.
Kaartenbedrijf Here is een concurrent van TomTom en Google Maps en is de doorontwikkeling van Navteq toen het onderdeel werd van Nokia. De Finnen maakten er Nokia Maps van en gaven het in 2012 de nieuwe naam Here. Het bleef bij de Nokia-verkoop aan Microsoft een zelfstandig bedrijf onder Nokia Corporation. In de zomer van 2016 kochten Daimler, BMW en Audi voor 2,8 miljard euro. De autofabrikanten willen Here naar eigen zeggen niet voor zichzelf houden, maar er een platform van maken voor bedrijven, overheden en consumenten. De Nederlander Edzard Overbeek moet die positionering begeleiden. Hij is in maart 2016 als ceo bij Here gestart, na eerder jarenlang bij Cisco te hebben gewerkt.