Zowat 60 procent van de Belgische cio’s ziet een toekomstige rol als ‘co-creator’ in zijn of haar bedrijf. Dat blijkt uit de jaarlijkse Deloitte CIO Survey.
Ongeveer 40 procent van de Belgische cio’s omschrijft zijn huidige profiel binnen het bedrijf als vertrouwde operator (‘trusted operator’), 30 procent als aanzetter tot verandering (‘change instigator’) en 30 procent als co-creator van de bedrijfsactiviteiten door het aansturen van de strategie (‘business co-creator’). Het belang van die laatste rol gaat echter flink toenemen, zo is de verwachting. Ongeveer 60 procent van alle bevraagde cio’s ziet zichzelf in de toekomst als een co-creator in het bedrijf, een verdubbeling dus van het huidige percentage.
De Belgische cio ontgroeit daarmee gemiddeld sneller het patroon van de vertrouwde operator dan zijn collega’s. Wereldwijd verklaart ongeveer 55 procent van de respondenten in de modus van vertrouwde operator te verkeren. In België zijn dat slechts vier op tien cio’s. Dit is een overduidelijke verandering tegenover 2015 toen de Belgische chief information officers min of meer op de lijn zaten van de wereldwijde percentages. Over het algemeen voorspellen de meeste it-executives een snelle verkleining van deze rol in de nabije toekomst.
Digitalisering is uitdaging
Voor de Belgische cio is digitalisering duidelijk het terrein dat in de komende jaren een enorme impact zal hebben op de bedrijfsactiviteiten. Meer dan de helft van de respondenten voorspelt dat de budgetallocatie voor digitale projecten met 10 procent zal stijgen in de komende twee jaar. Een derde van hen verwacht dat dit zelfs met meer dan 10 procent zal toenemen.
Klant wordt koning
De enquête bracht ook een verschuiving in de businessprioriteiten aan het licht van ‘bedrijfsprestaties’ naar ‘klanten’. 56 procent van de chief information officers kiest de ‘klanten’ als topprioriteit. Dit vormt de ultieme drijvende kracht achter het digitale transformatieproces. Maar er gaapt nog een grote kloof tussen de bedrijfsprioriteiten en de bedrijfsvooruitzichten voor it.
Slechts 59 procent van de cio’s is betrokken bij de bouw van technologische platformen voor de eindgebruikers van de onderneming. Minder dan de helft van de respondenten ontwerpt producten en diensten voor klanten. Hetzelfde geldt voor analyses van klantgegevens of klantervaringen. Dit kan leiden tot de conclusie dat veel van deze klantgerichte initiatieven nog steeds tot stand komen zonder overleg tussen business en it.
Competenties missen
De meest prominent opkomende capaciteit is de voortdurende zoektocht naar bedrijfsinnovatie aan de hand van technologie. De cio kan een essentiële rol spelen in het detecteren van disruptieve businesspatronen en het bevorderen van technologie met het oog op de creatie van waarde en innovatie. Maar dit strategische proces moet volgens bijna 50 procent van de respondenten nog worden doorgevoerd in veel it-organisaties. Een kwart van de wereldwijd bevraagde cio’s geeft toe dat zijzelf of hun afdeling de competenties missen om te reageren op het nakende digitale tijdperk. Geen verrassing dus dat slechts 10 procent van de cio’s een hechte relatie onderhoudt met de digitale verantwoordelijke of de chief digital officer.
Over het algemeen wordt de relatie met de chief executive officer als erg belangrijk beschouwd om succes te boeken in de komende twee jaar. Een op twee respondenten zegt een sterke band te hebben met de business leader maar de relatie met de chief financial officer, de chief marketing officer en de chief operations officer wordt hoger ingeschat. Het dichten van de kloof en de netwerking met deze verschillende beleidslagen zal in toenemende mate relevant worden om vertrouwen te wekken, ideeën en oplossingen te lanceren en te genereren in het hele bedrijf, en technologie te stimuleren als een echte business enabler.
De Global CIO Survey van Deloitte werd in 48 landen uitgevoerd. Voor het Belgische luik leverden ruim veertig cio’s een bijdrage.