E-commerce verstoort oude zaken, maar vertrouwt erg op een oude zaak: post. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
De kracht van disruption is voelbaar in vele industrieën. De retailbranche krijgt al jaren flinke klappen van e-commerce, met Nederlands ‘erfgoed’ V&D als recent groot voorbeeld. E-commerce verstoort oude, vertrouwde zaken en verhoudingen. Toch is e-commerce zelf weer afhankelijk van een relatief oude zaak: post. Specifiek: pakketpost en de bezorging daarvan.
Nu is postbezorging tegenwoordig ook een digitaal doordrenkte business. Ict doet daar dienst voor orderverwerking, inventaris, tracking & tracing, optimalisatie van bezorgroutes en nog heel veel meer. Toch gaat er wel eens wat mis en daar is e-commerce de dupe van. Of eigenlijk: de e-commerceklant, zoals laatst bij Sinterklaas al duidelijk werd. Online shoppers bestellen namelijk steeds later, weet Bol.com. Voor deze kerst valt er geen verandering te verwachten. E-commerce hangt erg aan post. Wat vind jij?