Vanaf 1 januari 2017 aanvaardt de Vlaamse overheid enkel nog elektronische facturen voor haar nieuwe overheidsopdrachten. Leveranciers van de Vlaamse overheid zullen hun diensten en producten enkel nog via elektronische weg kunnen factureren.
Met de e-facturatie willen ministers Liesbeth Homans (N-VA) en Bart Tommelein (Open VLD) de digitalisering aanzwengelen en het facturatieproces zowel voor de overheid als de bedrijven efficiënter maken. Zeker ook kmo’s moeten op die trein springen, zo hopen de ministers. ‘De praktijk leert ons dat elektronische facturatie voor kmo’s immers vaak een opstap is naar een brede digitalisering’, klinkt het. ‘Het resulteert in sterkere kmo’s die hun administratieve rompslomp verminderen door digitalisering.’
Besparing en snellere betaling
De maatregel gaat niet voor iedereen tegelijkertijd in. Heel kleine ondernemingen (die opdrachten onder de 8500 euro factureren), kunnen rekenen op een overgangsperiode van een jaar. Daarnaast zullen er ook steunmaatregelen komen. ‘Leveranciers die door deze beslissing voor het eerst met e-facturatie geconfronteerd worden, kunnen rekenen op begeleiding vanuit de Vlaamse overheid’, garandeert minister Homans. Ook lokale besturen kunnen op ondersteuning vanuit de overheid rekenen. Zij moeten ook zelf weinig tot geen investeringen doen om dit mogelijk te maken, gezien de boekhoudpakketten de wijzigingen doorvoeren.
Daarnaast biedt de Vlaamse overheid een gratis portaal aan waarop e-facturen kunnen ingediend worden. Uit onderzoek van de overheid blijkt dat zowel de ontvangers als de indieners van e-facturen daarvan de vruchten plukken. Zelfs voor kleine ondernemingen zou digitale facturatie al snel voor enkele duizenden euro’s aan besparingen per jaar zorgen. Naast de besparing kan de Vlaamse overheid hiermee haar leveranciers ook sneller betalen. De doorlooptijd van de verwerking van een e-factuur is immers aanzienlijk korter in vergelijking met een papieren factuur.