Het provinciaal cultuurhuis De Warande in Turnhout en het digitaal marketingbureau Peppered uit Gent gaan de mogelijkheden van datagestuurde marketing onderzoeken. Het project kadert in het postgraduaatsonderzoek Digital Business van Lien Van Ballaer (Karel de Grote Hogeschool en Antwerp Management School).
‘De bezoekers die op de site van De Warande inloggen, traceren we met behulp van cookies’, legt de studente uit. ‘Het idee is om op basis van paginabezoek de mensen een automatische mail te gaan sturen.’ Die mails zullen dan gepersonaliseerde aanbiedingen bevatten op basis van de pagina’s die werden aangeklikt. ‘Vroeger stuurden we natuurlijk ook al mails uit, maar dat was dan vaak op basis van het buikgevoel. Wie bijvoorbeeld ooit naar een show van Alex Agnew was komen kijken, is misschien ook geïnteresseerd in de nieuwe show van Michael van Peel, dat soort dingen. Nu proberen we dit met data te onderbouwen.’
Digitale marketing
‘It en de cultuursector was tot nog toe een aarzelend huwelijk’, zegt Van Ballaer. ‘We lopen daar inderdaad een beetje achter, deels ook omdat veel cultuurhuizen zulke zaken niet al té commercieel willen aanpakken. Met dit testproject willen nu onderzoeken of we betere resultaten krijgen door data in te zetten. Of dat zulke systemen, wie weet, misschien helemaal geen verschil maken’, stelt ze lachend.
Voor de praktische uitvoering van het project wordt een beroep gedaan op het Gentse bureau Pepperd, dat gespecialiseerd is in digitale marketing en websites voor cultuurinstellingen. Ook het Amsterdamse MICompany is er bij betrokken, een bedrijf dat in big data analyse is gespecialiseerd. ‘Zij hebben al soortgelijke projecten in Nederland opgezet en werken ook met distributiereuzen als Bol.com en Albert Heijn’, weet Van Ballaer. Het onderzoek van de Warande maakt deel uit van het postgraduaat Digital Business van de studente. De resultaten hiervan worden in maart 2017 verwacht.