Facturen. Eigenlijk ziet niemand ze graag komen, maar ze maken wel een belangrijk onderdeel uit van het zakenleven. Maar facturen verwerken en de administratie van die facturen is saai. Dat vonden ook de oprichters van POM, alleen besloten zij er met een app wat aan te doen. Een toepassing voor de smartphone was geboren. Daar wil Computable wel eens het fijne van weten, zeker nu het bedrijf de ene prijs na de andere wegkaapt.
In 2014 kwamen de oprichters van Pom, Tom Totté en Johannes Vermeire tot dezelfde conclusie: het betalen van facturen werd voor consumenten en kleine bedrijven alleen maar complexer. ‘Facturen kwamen toen al via allerhande kanalen binnen en het overzicht behouden was niet simpel’, blikt Tom Totté terug. ‘Ook van de administratie die met facturen gepaard gaat werd toen al niemand gelukkig. Wij vonden dat dat efficiënter en beter kon. Samen met B2Boost, een bedrijf met heel wat ervaring in elektronische facturatiesystemen, en Famous (nu FamousGrey), een Belgische reclame- en communicatiebureau, besloten we er wat aan te doen. In augustus 2014 hebben we dan ook Pom opgericht’, vult Johannes Vermeire aan.
Minder papierwerk, meer efficiëntie
‘The world needs more love and less paperwork’, is een belangrijke quote voor Pom. ‘Wij willen met onze app inderdaad daar aan meewerken’, geeft Totté aan. ‘Met onze app kunnen gebruikers binnenkomende facturen op een eenvoudige manier verwerken. Dit kan door het overschrijvingsformulier in te scannen, een factuur kan naar Pom doorgestuurd worden of bedrijven sturen hun facturen rechtstreeks door naar Pom. Er zijn dus verschillende manieren om met de app aan de slag te gaan. De facturen kunnen in de app makkelijk worden opgeslagen in een archief naar keuze en via een notificatie worden gebruikers op de hoogte gehouden wanneer ze betaald moeten worden. Die betaling kan met twee klikken uitgevoerd worden en altijd en overal kan je als gebruiker bij het facturenoverzicht. Onze app maakt het ook mogelijk om meerdere bankrekeningen te managen en de facturen te delen met accountants’, geeft hij aan.
Investeringsrondes ondersteunen groei
Terwijl Totté en Vermeire verantwoordelijk waren voor het idee en de contacten in de markt, leverde B2Boost de achterliggende technologie en verzorgde Famous de gebruikersinterface en communicatie. Ondertussen vulde Marielle Janssens, met meer dan twintig jaar ervaring in project management, en Pieter Van Geel als it-verantwoordelijke het team aan.
‘Het bedrijf kon groeien door twee investeringsrondes. We konden het team uitbouwen en de investering is ruim voldoende voor de uitbouw op de Belgische markt. In 2015 haalden we 310.000 euro op en recent, in oktober, wisten we nog eens 750.000 euro binnen te halen’, vertelt Totté.
‘Technisch zijn we vertrokken van het platform van B2Boost. Dit platform wordt wereldwijd ook gebruikt voor de uitwisseling van orderberichten voor de gaming industrie en ook British Telecom werkt er mee. Dit platform migreerde we naar de cloud en daarop is verder ontwikkeld. De apps, die beschikbaar zijn voor iOS en Android, werden gebouwd op basis van wireframes, gebaseerd op een gezamenlijke analyse’, zegt Johannes Vermeire.
Klanten en erkenning
Sinds de lancering in mei 2016 wist het bedrijf al zo een 5500 klanten te overtuigen, goed voor 1,5 miljoen verwerkte facturen. Twintig bedrijven hebben contracten afgesloten om hun facturen rechtstreeks via Pom aan te bieden. ‘We stonden ook al in de lijst van vijftig start-ups om in te investeren van Trends, wonnen de pitch van de eerste Belgische Fintech Summit en mogen het acceleratorprogramma van het StartUpBootcamp in Amsterdam gaan volgen’, glundert Totté.
2017 moet dan ook het jaar van de internationale doorbraak worden. Een nauwere samenwerking met banken en andere partners moet daar aan meehelpen, alsook de deelname aan het StartUpBootcamp. ‘Gebruikers overtuigen, activeren en behouden is nu het zwaarste werk. Ondertussen blijven we ook verder bouwen aan nieuwe functies die een meerwaarde bieden en volgen we de evoluties in mobiele betaaloplossingen op de voet. Gebruiksgemak staat bij Pom immers centraal, we selecteren steeds de meest optimale technologieën voor onze gebruikers’ besluit Johannes Vermeire.
Feit is dat Pom alvast aan een stevige groeispurt bezig is en sterk in the picture loopt. Als nu ook nog het buitenland valt voor het gebruiksgemak van deze app, staat niets een bijkomende versnelling in de weg. In elk geval een Belgische start-up om in de gaten te houden.