Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) start een proefproject om te kijken of internet of things (IoT)-toepassingen de goederenlogistiek in de stad kan verbeteren. Dat doet het in samenwerking met onderzoekscentrum Imec.
Hoe kunnen steden en bedrijven het IoT inzetten om aflevermomenten, -locaties en retours te optimaliseren? En kan dit leiden tot minder congestie en een grotere klanttevredenheid? Dat is het onderwerp van Intello City-proefproject waarmee het Vlaams Instituut voor de logistiek start. Aan het project doen drie steden (Antwerpen, Leuven en Mechelen) en zes bedrijven (bpost, GLS, Procter & Gamble, Proximus, Samsonite en WDP) mee.
De manier waarop momenteel goederen aan eindgebruikers geleverd worden, kan nog een heel stuk beter, zo zegt het VIL. In een ideaal scenario rijdt een bestelwagen de stad binnen en wordt aan de hand van beschikbare informatie via verschillende bronnen (verkeer, parkeerplaatsen, weervoorspellingen, aanbod aan pakketten, andere voertuigen …) zijn route continu aangepast om tijd en beladingsgraad te optimaliseren. De lading van de bestelwagen en nog beschikbare ruimte zijn ook voortdurend gekend zodat zowel de consument, de logistieke dienstverlener als andere bedrijven hierop kunnen inspelen.
Om tot zulk een scenario te komen, kunnen internet of things-toepassingen een belangrijke rol spelen. ‘In dit project gaan we duidelijk maken wat het IoT is, hoe het gebruikt kan worden in logistieke toepassingen en wat de voordelen zijn voor bedrijven, steden en consumenten’, licht projectleider Jan Merckx van het VIL toe. ‘We gaan dit testen aan de hand van concrete cases in de last mile-belevering. Hoe kan het IoT zorgen voor een meer betrouwbare en snellere levering, bijvoorbeeld door lockerkasten slimmer te maken? Hoe geraken terugzendingen efficiënter de stad uit door gebruik te maken van alle beschikbare data?’
Samen met Imec
Het project wordt uitgevoerd in samenwerking met het onderzoekscentrum Imec, dat al faam opgebouwd heeft met ‘City of Things’ in de stad Antwerpen. Binnen ‘City of Things’ wordt de hele stad een labo waarin op grote schaal data verzameld en geanalyseerd worden. Intello City focust op goederenlogistiek en vormt daarmee een uitbreiding op ‘City of Things’. Het project gaat dan ook in eerste instantie de IoT-infrastructuur van de stad Antwerpen gebruiken. Er zal dan gekeken worden hoe het geconnecteerd kan worden met de steden Leuven en Mechelen.
‘Antwerpen steunt de initiatieven die van de stad een ‘living lab’ maken op gebied van IoT’, zegt Laura Tavernier, mobiliteitsconsulente van de stad Antwerpen. ‘Intello City is een boeiend project waarbinnen we testcases kunnen uitwerken rond stedelijke logistiek en waarmee we Antwerpen verder op de kaart kunnen zetten als internationale ‘smart city’’.