LinkedIn kan mensen helpen die zich buitengesloten voelen in de moderne werkwereld. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd
Zakelijk sociaal netwerk LinkedIn vervult een veelvoud aan rollen voor verschillende mensen. Voor sommige gebruikers is het slechts een cv-site, waar ze kort hun opleiding en baan of banen showen. Voor andere werkers is het een wervingshulpmiddel, waar ze zelf opdrachten of banen vinden of door anderen gevonden worden voor nieuwe klussen of carrières. Voor weer andere mensen is LinkedIn ook nog een communicatieplatform, waar ze zakelijk nuttige informatie delen en tot zich nemen. De nieuwe eigenaar van LinkedIn ziet zelfs een nog grotere rol voor zijn aankoop van 26,2 miljard dollar.
LinkedIn-koper Microsoft stelt dat het zakelijke sociale netwerk een rol kan spelen in huidige economische, maatschappelijke en politieke ontwikkelingen zoals de Britse meerderheidsstem vóór Brexit en de vele stemmen op de Amerikaanse presidentskandidaat Donald Trump. Juridisch topman Brad Smith van Microsoft plaatst de LinkedIn-overname in dit bredere beeld. Hij stelt dat technologische hulpmiddelen geen wondermiddel zijn, maar dat de combinatie van Microsoft en LinkedIn mensen kan helpen die zich buitengesloten voelen in de economische groei en kansen van de opkomende digitale economie. ‘Onze ambitie is om ons steentje bij te dragen door meer kansen te creëren voor mensen die niet meegedeeld hebben in de recente economische groei’, aldus Smith. Overigens meent de Europese Commissie dat LinkedIn geen must-have is, en keurt het daarom de overname door Microsoft goed. Wat vind jij?