Cloud Communications uit Antwerpen heeft de complete telefonie-infrastructuur van de Antwerpse Go! Scholengroep vervangen door een cloudoplossing.
Onder de Go! Scholengroep vallen meer dan vijftig scholen, centra voor volwassenenonderwijs en CLB’s (Centra voor Leerlingbegeleiding). Door de jaren heen was er een wildgroei aan telefooncentrales en telefoniesystemen geïnstalleerd die allemaal afzonderlijk technisch onderhoud vereisten, waarvoor aparte telefoonlijnen werden gehuurd en waarvoor verschillende soorten contracten waren opgesteld. Het kostenplaatje en de inefficiëntie stegen mee, samen met de complexiteit van het systeem.
Tabula rasa
De scholenkoepel koos uiteindelijk voor tabula rasa. Met de telefooncentrale in de cloud begint heel dit verhaal immers vanaf nul. Zo wordt alles stap voor stap overgezet in een overkoepelende, gezamenlijke Cloud PBX-oplossing. Omdat ze gezamenlijk in de cloud bellen, kunnen alle betrokken partijen binnen de provincie Antwerpen onderling gratis communiceren, alsof honderden gebruikers aan hetzelfde virtuele bureau plaatsnemen.
Toch krijgen alle organisaties een maatoplossing, zegt Mike Mol, sales director bij Cloud Communications, omdat ze allemaal uiteenlopende noden hebben. ‘Elke school wordt als een afzonderlijke entiteit bekeken, met eigen stemomkadering, openingsuren en oplossingen om de bereikbaarheid te verbeteren.’
User-model
Voor Hans Van Winckel, de technisch coördinator van de scholengroep, zijn de voordelen duidelijk. ‘Los van de duidelijke kostenbesparingen, zijn flexibiliteit en schaalbaarheid de grootste troeven’, stelt hij. ‘Hierdoor kan men eenvoudig toestellen toevoegen zonder technische interventie. De maandelijkse kost is gebaseerd op een user-model waardoor men nooit voor verrassingen komt te staan.’