Mechelen biedt zijn inwoners de mogelijkheid om via een mobiel toestel officiële documenten aan te vragen en afspraken te regelen. Hiervoor doet het een beroep op securityleverancier Vasco Data Security. Het is naar eigen zeggen de eerste Belgische stad die dit faciliteert.
Voor de aanvraag van de documenten en het regelen van de afspraken, doet Mechelen een beroep op het Mydigipass-authenticatieplatform, dat werd ontwikkeld door Vasco. Gebruikers moeten zich eerst online aanmelden op het platformen met hun elektronische identiteitskaart en kaartlezer. Daarmee wordt dan een betrouwbare ‘online identiteit’ gecreëerd. Bij alle volgende gelegenheden kan de burger inloggen met zijn mobiel toestel. Van daaruit kan hij dan verder een keuze maken uit verschillende toepassingen, waaronder het e-loket van de stad Mechelen. Die biedt toegang tot documenten als een bouwaanvraag of een uittreksel uit het stadsregister.
‘Gebruiksgemak is de sleutel naar een eenvoudige dienstverlening voor de Mechelaar,’ zegt Stefaan Deleus, schepen van ICT en Administratieve Vereenvoudiging. ‘Vanaf nu draagt hij de stad in zijn broekzak. Wij zijn een stap dichter bij een virtueel stadhuis.’
Veranderd gedrag
Het Mechelse e-loket is de nieuwste grote toepassing die beschikbaar is via Mydigipass. Eerder konden sloten ook onder meer Tax-on-Web, Monizze en Unibet er zich bij aan. De verwachting is dat ook andere Belgische steden zullen volgen.
‘Dankzij een veranderde (mobiele) technologie is ook het consumentengedrag veranderd,’ zegt Bart Renard, director business development bij Vasco Data Security. ‘Consumenten en bij uitbreiding burgers, verwachten een flexibele dienstverlening zonder beperkingen. Veiligheid en gebruiksgemak gaan daarbij voorop. Mechelen neemt hierin de voortrekkersrol op de weg naar een efficiënte en veilige Smart City.’