De Europese Commissie heeft de overname van LinkedIn door Microsoft goedgekeurd. Eerder gaven ook de VS, Canada, Brazilië en Zuid-Afrika hun zegen. Er komt geen nader onderzoek naar de overname. Microsoft koopt het zakelijke netwerk voor 26,2 miljard dollar, ongeveer 23 miljard euro.
Microsoft heeft wel enkele toezeggingen gedaan. Bijvoorbeeld dat de softwaregigant geen contracten afsluit met pc-fabrikanten om LinkedIn-apps mee te leveren op hun hardware. Ook mogen ontwikkelaars nog zeker vijf jaar lang LinkedIn-applicaties maken in het kader van het Office Add-in programma. Met name Salesforce, dat ook een bod op de netwerkonderneming had uitgebracht, had de nodige bezwaren tegen de overname. Het bedrijf vreesde dat derden geen toegang meer zouden krijgen tot LinkedIn.
Communicatietools
Het zakelijke netwerk wordt een zelfstandige divisie binnen Microsoft en behoudt de eigen merknaam. Directeur van LinkedIn, Jeff Weiner, blijft actief als ceo en rapporteert aan Microsoft-directeur Satya Nadella. Microsoft krijgt door de overname in één klap toegang tot het grootste zakelijke sociale netwerk ter wereld. Volgens Nadella sluit de overname aan op de vraag naar communicatietools binnen zakelijke software. Hij ziet ook mogelijkheden om de productiviteit te verhogen. Via LinkedIn kunnen gebruikers bijvoorbeeld sneller connecties vinden binnen hun vakgebied.
LinkedIn telt wereldwijd zo’n 433 miljoen gebruikers. Voor Nadella is de overname van LinkedIn de eerste grote overname sinds hij de scepter zwaait bij Microsoft. Na zijn benoeming in 2014 richtte het softwarebedrijf zich steeds meer op zakelijke klanten. In die benadering spelen clouddiensten en productiviteit-tools een belangrijke rol. Het is nog niet concreet welke toevoegingen LinkedIn zal leveren voor Office 365 en Dynamics. LinkedIn-directeur Weiner verwacht dat zijn bedrijf flink kan profiteren van het wereldwijde netwerk van Microsoft-gebruikers.