Bijna 8 op de 10 internationale bedrijven ziet digitale start-ups als een bedreiging, maar nauwelijks 5 procent is helemaal doordrongen van een digitale strategie. Dat blijkt uit een internationaal onderzoek van Dell-EMC. Arnaud Bacros, country manager van EMC België, becommentarieert de cijfers vanuit Belgisch perspectief.
De digitale disruptie woedt hard en hevig, dat blijkt nog maar eens uit een internationaal onderzoek dat Dell EMC recent voerde bij vierduizend ondernemingen in zestien landen. Hieruit blijkt dat bijna de helft van de ceo’s geen idee heeft hoe hun business er over drie jaar zal uitzien. Driekwart geeft toe dat de digitale transformatie in hun onderneming beter kan. Zes op de tien zijn niet in staat om de belangrijkste eisen van hun klanten adequaat in te vullen.
Wat behoorlijk verontrustend is: maar 5 procent van de ondervraagde bedrijven zegt volop bezig te zijn met een digitale transformatie die echt deel uitmaakt van het dna. Drie keer zoveel van hen (15 procent) zegt nog compleet géén digitaal plan te hebben en er ook totaal niet in te investeren.
‘Opmerkelijk genoeg zijn de landen met de meeste ‘goesting’ in de digitale transformatie India, Brazilië en Mexico’, zegt Arnaud Bacros. ‘De achterblijvers waren duidelijk China, het V.K., Japan en de V.S. Onze buurlanden Duitsland, Frankrijk en Nederland zijn bij de betere landen.’
Exacte cijfers voor België zijn er niet, maar Bacros deelt ons land in bij die categorie ‘betere landen’. Wat niet wil zeggen dat alles hier peis en vree is. ‘Ongeveer 48 procent van de ondervraagden die geen idee hebben hoe hun sector er over drie jaar zal uitzien…dat zal in België net hetzelfde zijn. En ik vermoed ook sterk dat dat cijfer de laatste jaren gestegen is. Dat is een wake up call voor de ceo’s: in welke business je ook zit, er is risico dat je weggevaagd zal worden.’
Digitale start-ups
Bacros geeft het voorbeeld van de verzekeringssector. ‘Ik sprak onlangs met de coo van een verzekeringsmaatschappij. Hij vertelde mij dat zelfstandig rijdende auto’s een big issue zijn in zijn branche: als er geen chauffeur is, wie is dan verantwoordelijk bij een ongeval? En zullen er nog wel ongevallen zijn (lacht)? Zelfs in een heel stabiele sector als de verzekeringen wordt men nu geconfronteerd met problemen die een paar jaar geleden totaal niet aan de orde waren.’
Niet toevallig: de sectoren waar de digitalisering nog het minst is doorgedrongen blijken uit het onderzoek ook de health care te zijn en de…verzekeringen. ‘De meest vooruitstrevende sectoren zijn media en telecom’, zegt Arnaud. ‘Dat verbaast me niks. Zij zijn de laatste jaren al zwaar geconfronteerd met verandering en disruptie. In verzekeringen en health care is dat veel minder het geval. Daar is men een beetje in slaap gevallen.’
Opmerkelijk is ook dat zelfs de digitale start-ups die enkele jaren geleden het mooie weer maakten, ondertussen ook al zelf aangevallen worden door nog nieuwere bedrijven. ‘Neem Netflix’, zegt Bacros. ‘Zij hebben eigenhandig de dvd-verhuurmarkt weggevaagd. Maar ondertussen zien we dat er al weer nieuwe uitdagers opstaan om Netflix aan te vallen. Zo snel gaat het tegenwoordig.’
Gebrek aan skills
Nog even terug naar België: wat zijn de barrières die de ceo ziet om ons land naar de kop van het peloton te stuwen? ‘Een gebrek aan skills’, zegt Bacros, ‘het ontwikkelen van applicaties is de laatste jaren compleet geoutsourcet, terwijl dit de kern van de komende jaren gaat worden. Die kennis zullen we moeten terughalen of opnieuw installeren. Samenhangend daarbij: ons onderwijs. Aan de UGent is men een opleiding data scientist begonnen. De meeste studenten die er op af komen, zijn Indiërs en Mexicanen, Belgen ziet men er nog te weinig. En last but not least: security en privacy. We zijn nog altijd bezig met een balans te zoeken tussen performante applicaties en veiligheid en privacy. Dat wordt de uitdagingen voor de komende jaren.’