Navigatiedienstverlener TomTom voert een grote reorganisatie door. Daarbij wordt het mes gezet in de afdeling die onder meer navigatiekastjes maakt. Het gaat in totaal om 20 procent van de duizend banen die betrokken zijn bij de consumentendivisie. De meerderheid krijgt een andere baan binnen het concern, maar ‘enkele tientallen’ mensen komen op straat te staan.
In totaal werken ongeveer 4600 mensen bij TomTom. Het bedrijf heeft al langer moeite om navigatietools voor consumenten aan de man te brengen. De divisie consumentenproducten is goed voor ongeveer de helft van de omzet van het bedrijf, maar zag de opbrengsten in het derde kwartaal met 15 procent krimpen. TomTom haalt 46 procent van zijn omzet uit consumentenartikelen; behalve navigatiesystemen zijn dat ook sporthorloges, een fitnessband en een actiecamera. In Europa daalt de verkoop met 20 procent, in de VS met 23 procent, verwacht TomTom.
Gadgets
Om de afnemende vraag naar navigatiesystemen te compenseren, zet TomTom de laatste maanden in op een reeks gadgets voor onder meer scooterrijders en sporters. Zo introduceerde het bedrijf een navigatieschermpje voor op het scooterstuur en voor sporters een activiteitenmeter met elektronische vetmeting. De verkopen van dergelijke gadgets lopen echter nog niet goed genoeg om de tegenvallende vraag naar navigatiesystemen op te vangen.