Belfius heeft een Ventana Business Technology Leadership Award gekregen in de categorie Business Analytics. Die kreeg de bank voor het gebruik Lily Enterprise, software van de Gentse big data-specialist NGData.
Belfius zet Lily Enterprise in om voortdurend actuele en bruikbare inzichten te verzamelen en zo relevante klanteninteracties te kunnen verstrekken. Het systeem werd uitgerold begin 2016 en kan leren uit het gedrag, de context en de voorkeuren van de klanten om met hen via verschillende kanalen optimaal te benaderen en gepersonaliseerde, relevante aanbiedingen voor te stellen. Klantengegevens worden daartoe uit verschillende bronnen gebundeld in zogenaamd ‘klanten-dna’.
‘Ons partnerschap met NGData was meteen een succes’, zegt Geert Van Mol, cdo van Belfius. ‘Lily Enterprise speelt een centrale rol in onze klantgerichte strategie, en we kunnen onze gegevens nu ook gebruiken om relevante interacties met de klant te voeden. We zijn vereerd met deze erkenning door Ventana Research.’
Belfius bevindt zich in goed gezelschap met deze award. Andere winnaars zijn onder meer de Amerikaanse retailer Macy’s (in big data), iTraq (in wearable computing) en het Italiaanse pastabedrijf Barilla (in sustainability).
De grote algemene winnaar is de Thomas Jefferson-universiteit in Philadelphia voor hun gebruik van het data aggregation-platform Domo.