Zowat vijf jaar geleden was er in de markt voor unified communications een brede waaier aan spelers. Vandaag deelt Microsoft er de lakens uit. Jaren na de hype blijkt unified communications ook enkel te zijn doorgebroken bij grote bedrijven. Kmo’s geven voorlopig niet thuis.
‘Unified communications is de toekomst van bedrijfscommunicatie’, zo voorspelde de toenmalige channel manager van Siemens Enterprise Communications (vandaag Unify) zeven jaar geleden. ‘De markt groeit met 16 procent per jaar’, zo voegde hij er aan toe.
De verwachtingen rond unified communications (uc) waren hoog gespannen. Het verwijst naar de integratie van telefonie, e-mail, instant messaging en andere vormen van communicatie. Cruciaal bij unified communications was de ‘presence managementfunctie’, die inhoudt dat de gebruiker aangeeft wanneer en via welk communicatiekanaal hij gecontacteerd wil worden. Iemand die in een meeting zit, kan bijvoorbeeld aanduiden dat hij wel gemaild wil worden, maar niet gebeld.
Microsoft: winner takes it all
Tot voor enkele jaren konden we het aantal partijen in de markt voor unified communication niet op twee handen tellen. Van klassieke specialisten in telefonie zoals Alcatel, Siemens, Aastra, Avaya en partijen zoals Mitel en Cisco die zich richtten op ip-telefonie. Naast pure it-partijen als IBM.
Uiteindelijk kwam Microsoft vrij laat aankloppen in deze markt: eerst met Office Communication Server, dan met Microsoft Lync Unified Communications, dat uiteindelijk werd omgedoopt tot Microsoft Skype for Business. Microsoft trok de kaart van de eindgebruiker en dat bleek een goede. Het integreerde uc met bestaande Outlook-toepassingen en kwam opzetten. Microsoft heeft vandaag een marktaandeel van meer dan 70 procent in de Belgische UC-markt. Bij grote bedrijven (met meer dan duizend werknemers) is dat zelfs 85 procent. Dat zijn marktaandelen die al doen denken aan die van Windows in de markt van besturingssystemen.
Dit alles blijkt uit een rondvraag van Computer Profile op vraag van Computable.be. Computer Profile voerde in de afgelopen twaalf maanden gesprekken met ruim drieduizend Belgische bedrijfsvestigingen om tot deze marktcijfers te komen.
Verklaring: Office 365
De opmars van Microsoft in de uc-markt is grotendeels te verklaren door een herdefiniëring van zijn uc-productreeks. Waar Lync voorheen een aparte serveroplossing was, kan Skype for Business naast via een (on premise) serverversie ook worden verkregen via de bekende Office 365-licentie, die de laatste jaren in ons land fel is gegroeid.
Een flink deel van de verspreiding van Skype for Business hangt dan ook samen met het toenemende gebruik van O365. Of en in welke mate men daarbij de unified communication-mogelijkheden benut binnen die O365-licentie is niet altijd duidelijk. Bovendien is het ook niet omdat medewerkers Skype for Business aangeboden krijgen binnen hun kantoorsoftware dat ze die ook effectief gebruiken.
Is Microsoft wel ‘echte’ UC?
Andere uc-aanbieders voeren wel eens aan dat Microsoft met Skype for Business geen ‘echte’ uc-oplossing biedt of eerder een ‘uc light’-formule is, die qua reikwijdte onvergelijkbaar is met hun oplossingen. Dat kan best zijn maar een grote, geïntegreerde uc-oplossing met alle toeters en bellen (lees: niet-Microsoft) manifesteert zich vandaag eerder als nichemarkt.
Los hiervan heeft Microsoft met Skype for Business een groot deel van de markt in handen. Het grootste deel van de bedrijfsvestigingen, dat aangeeft een unified communications-oplossing te hebben, betreft effectief Skype for Business. Opvallend: hoe groter de organisatie, hoe groter het marktaandeel van Microsoft met Skype for Business in de uc-markt.
Concurrentie: minder dan 30 procent
De concurrentie volgt op enige afstand: zowat 7 procent van de Belgische locaties geeft aan gebruik te maken van een oplossing van unified communications, die anders is dan Skype for Business. Samen vormen zij het gemiddelde van 22 procent van de Belgische locaties die gebruik maken van unified communications.
Cisco is naast Microsoft de meest aangetroffen leverancier van oplossingen op het gebied van unified communications. Ongeveer 11 procent van de oplossingen betreft een Cisco-oplossing. Unify (voorheen Siemens Enterprise Communications) vormt circa 7 procent van het totaal en Mitel circa 5 procent.
UC-gebruik trappelt ter plaatse
De opmars van Microsoft kan niet verdoezelen dat de grote groei in unified communications voorbij lijkt. Het bedrijfsgebruik trappelt ter plaatse in ons land. Als vandaag zowat 22 procent van de Belgische bedrijfsvestigingen met 50 of meer medewerkers gebruik maakt van één of meerdere UC-oplossingen, dan is dat exact hetzelfde percentage als vorig jaar. In 2013 lag de penetratie nog op 13 procent.
Als we ingaan op het soort organisaties zien we dat het gebruik van UC-oplossingen het laagst is bij overheids- en onderwijsinstellingen en in de gezondheidszorg. Daar geeft slechts 12 procent van de locaties aan gebruik te maken van unified communications.
Kmo blijft achterwege
Bij multinationals ligt het gebruik in 2016 op 40 procent van de locaties, het hoogste percentage. Ook de zogenaamde national enterprises steken nog duidelijk boven het gemiddelde uit. Hieronder vallen bedrijven met 250 tot 2500 medewerkers in België.
Het restant van de geïnventariseerde doelgroep betreffen de kmo’s: bedrijven met vijftig tot 250 medewerkers. Hier ligt het gebruik van unified communications op het niveau van de publieke sector, circa een op acht locaties. Zeker met de opmars van Microsoft in deze markt – toch ook een kmo-leverancier – is dit een bescheiden cijfer. In zake uc geven de meeste kmo’s in ons land dus niet thuis.
Hoeveel percent van de Skype for Business gebruikers gebruiken de volledige telefonie bundel. Wanneer komt de Microsoft PSTN aanbieding naar Europe? De vraag is of Skype for business een dominante telefonie speler zal worden. Skype heeft nu reeds problemen met de regelgever in Belgie.