Steeds meer steden en gemeenten zijn actief op sociale media. Facebook en Twitter zijn veruit de populairste kanalen, maar er wordt geëxperimenteerd met nieuwere kanalen zoals Instagram, Snapchat en WhatsApp. In vergelijking tot Nederland laten Vlaamse gemeenten nog wel kansen liggen. Dat blijkt uit het onderzoek van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) en Socialemediaburo.be.
De Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten en Socialemediaburo.be analyseerden in het tweede kwartaal van 2016 de statistieken van alle corporate Twitter- en Facebookaccounts (de officiële accounts) van alle Vlaamse steden en gemeenten, politiezones, hulpverleningszones en provincies.
Van de steden en gemeenten die de vragenlijst invulden, geeft 95 procent aan actief te zijn op sociale media. Facebook en Twitter blijven veruit de populairste sociale media. Uit de kwantitatieve meting blijkt dat 73 procent over een Facebookpagina beschikt en 65 procent over een Twitteraccount
De aanwezigheid en de activiteit op sociale media is nauw verbonden met de grootte van de gemeente. Gemeenten met meer dan vijftigduizend inwoners zijn allemaal actief op Facebook én Twitter. Van de overige gemeenten zit zo’n 75 procent op Facebook
Een gemiddelde Vlaamse gemeente telt 21.032 inwoners. Zo’n gemeente heeft gemiddeld 2.257 fans op Facebook en 1.288 volgers op Twitter. Een snel rekensommetje leert dus dat gemeenten gemiddeld op Facebook slechts een tiende van hun inwoners bereiken. Op Twitter is dat nog eens bijna de helft minder.
Nederland
De VVSG en Socialemediaburo.be keken ook over de grens heen. Hoe gaan Nederlands gemeenten om met sociale media? De Vlaamse lokale besturen maken vooruitgang, maar hinken toch nog zo’n twee jaar achter op hun Nederlandse collega’s.
Nederlandse gemeenten zijn aanweziger én actiever op sociale media. 90 procent zit op Facebook, 99 procent op Twitter. Waar nogal wat Vlaamse gemeenten een slapende account hebben, maken bijna alle Nederlandse gemeenten ook effectief gebruik van hun accounts.