Vicepremier De Croo wil ethische hackers inzetten om de veiligheid van big data te testen. Aanleiding van deze uitspraak is het feit dat Proximus de locatiegegevens van zijn klanten wil verkopen aan bedrijven.
Vanaf zevenhonderd euro kunnen bedrijven en organisaties een rapport bestellen met daarin informatie over hoe Proximus-klanten zich in groep voortbewegen, welke plaatsen ze passeren en waar ze de nacht doorbrengen. Dat kan nuttig zijn voor de reclame- en retailsector, zegt Proximus, maar ook voor overheden.
Minister van Digitale Agenda, Alexander De Croo, is minder opgezet met het concept. Hoewel Proximus verzekert dat de gegevens anoniem zijn, en er enkel gegevens worden verzameld in groepen van minstens dertig personen, is De Croo niet overtuigd. Hij roept op om te testen hoe privé die data nu echt is en denkt daarbij aan ethische hackers. ‘Ze zullen nagaan of de gegevens echt niet terug te brengen zijn tot de locatiegegevens van één persoon,’ verklaarde hij aan De Tijd.