De optie om iedereen in een organisatie te mailen, is té makkelijk bruikbaar. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
De overlast van reply-to-all mailstormen is meer dan alleen een menselijke zaak, die op werknemersniveau ergernis wekt en productiviteit kost. Het bezorgt ook mailservers, netwerken en eventueel zelfs storagesystemen overlast. In extreme gevallen kan reply-to-all zelfs voor storing en uitval zorgen. Dit heeft de Britse gezondheidsdienst NHS laatst ondervonden. Een testmail die per ongeluk aan 850.000 gebruikers is verstuurd, heeft daarna een reply-to-all mailstorm opgeleverd.
De mailantwoorden, van slechts zeventig of tachtig personeelsleden, gingen weer naar alle 850.000 ontvangers, wist The Register te melden. Ondanks de latere geruststelling dat de oorzaak een systeemfout was (dus geen feature?) , bleek de schade fors. Wel valide werkmails werden enkele uren vertraagd en de it-afdeling heeft de handen vol gehad aan het troubleshooten. Mail-to-all en reply-to-all moeten zéér spaarzaam gebruikt worden en dan eigenlijk nog met gebruikersonvriendelijke instellingen voor de activering ervan. Wat vind jij?