Veel bedrijven bevinden zich vandaag in een ‘transitiefase’. Ze stappen af van de traditionele bedrijfsstructuur in silo’s en trachten te evolueren naar een andere manier van werken met een nieuwe organisatie of zelfs met nieuwe businessmodellen. En dat heeft impact op de it-infrastructuur. Maar in hoeverre wordt bij it ook aan de eindgebruiker gedacht?
Ik merk toch wel twee trends: enerzijds willen bedrijven meer standaardisatie in hun it, en anderzijds streven ze naar meer flexibiliteit. Dit lijkt tegenstrijdig, maar geeft perfect weer waarmee bedrijven vandaag worstelen. Iedereen wil flexibel werken, maar merkt dat dit niet zonder een referentiekader kan. Standaardisatie staat voor ‘manageability’ en uniformiteit, maar gaat ten koste van flexibiliteit. Je moet dus op zoek naar een gezonde balans.
Ik merk ook dat veel bedrijven de focus al hebben verlegd van ‘brandjes blussen’ naar een langetermijnstrategie, waarbij de it-afdeling een belangrijkere rol krijgt in het enablen van flexibele aanpassingen aan het businessmodel. ‘From fragility to agility’ zou je deze verschuiving ook kunnen noemen. De traditionele silo’s maken met andere woorden plaats voor een modulaire architectuur waarbij nieuwe toepassingen snel kunnen worden toegevoegd en bedrijfsprocessen vlug kunnen worden hertekend.
Uitdaging voor IT
Deze transitie is niet eenvoudig en roept bij de it-afdeling een aantal vragen op. Vooral vragen over hoe ze moeten omgaan met de gewoontes van de eindgebruiker: Hoe breng je ‘onbekende’ devices (byod) binnen je organisatie in kaart en hoe kan je deze dan wapenen tegen cyber attacks? Kan je het gebruik van usb-sticks en platformen als Dropbox beperken of verbieden ten behoeve van it-security? Kan je in het algemeen de gebruikers meer bewust maken voor de gevaren van dergelijke shadow it Hou je als it alle logs bij? Is een migratie naar Cloud effectief kostenbesparend? Welke impact heeft digitalisering op data opslag? … Als je al deze vragen en zorgen op één berg gooit, komen we eigenlijk uit bij drie grote it-uitdagingen: veiligheid, cloud en mobiliteit.
Security
Security is vooral bij de it-beheerders een topprioriteit. Het is immers een uitdaging om hun complexe omgeving proactief te beschermen tegen nieuwe bedreigingen (ransomware en phishing) en tegelijkertijd flexibel om te gaan met de noden van de business. Developers zien een strikt security-beleid eerder als een noodzakelijk kwaad of belemmering. En toch maken bedrijven zich terecht zorgen over de end user security, over hoe ze voldoende ‘awareness’ bij de eindgebruikers kunnen creëren rond de gevaren die zij zelf lopen en het gevaar dat ze kunnen betekenen voor de organisatie. Dat is de uitdaging: ervoor zorgen dat dit bij iedereen in de organisatie op de agenda staat. Compliant zijn met de wetgeving, denk maar aan GDPR, zorgt ook voor kopzorgen.
Cloud
In het transitieproces is ook de cloud een belangrijk gegeven. We voelen aan dat een grote meerderheid van bedrijven in ons land beseft dat een overstap naar de cloud ook een impact zal hebben op het security-beleid. Maar ze zitten met vragen over de voor- en nadelen van bijvoorbeeld een hybride cloud-oplossing.
Mobility
En in een economie die steeds vaker digitaal gebeurt, staat mobility uiteraard ook hoog op de prioriteitenlijst. Ook hier ervaren we dat security een grote rol speelt. Maar er duiken ook vragen op over het gebruik van B2C-toepassingen in een B2B-omgeving en de impact van mobiel werken op de opslag van de bedrijfsgegevens.
Wat in diverse gesprekken wel naar boven komt, is dat bedrijven nadenken over de klantgerichtheid van hun it (zowel voor de klant als voor hun medewerkers). Het gaat dan vooral over het intuïtief gebruik en de gebruiksvriendelijkheid van de toepassingen. Een aantal bedrijven beseft waar ze uiteindelijk naar toe moeten: het volledig klantgericht maken van hun it-omgeving. Organisaties die hieraan denken in deze transitiefase nemen ongetwijfeld een voorsprong op hun concurrenten.
Ellen Le Beer, marketing manager bij SecureLink