Recruitmentplatform Business Talent Network (BTN) uit Amsterdam richt True Legends op. Deze zusteronderneming richt zich uitsluitend op werven van hoogopgeleid it-talent in Nederland en België. Het bedrijf verwacht binnen een jaar 75 ‘matches’ te hebben gemaakt tussen bedrijven en it-professionals.
‘De vraag vanuit Belgische en Nederlandse multinationals naar hoogopgeleid it-talent is de laatste jaren explosief gegroeid’, zegt BTN-directeur Oscar Bieleveld. BTN besloot daarom een detacheertak op te richten voor deze, voor het bedrijfsleven moeilijk te bereiken, doelgroep. ‘De kracht van BTN is onze brede oriëntatie, maar vanwege de toenemende vraag was focus op it niet alleen wenselijk, maar ook vereist.’
True Legends is een zelfstandig bedrijf met vakspecialisten en een talentpool van duizenden it-professionals, gedestilleerd uit de pool van BTN. De organisatie krijgt een eigen ‘academy’ waar it-professionals gecertificeerd worden opgeleid. Dat dit hard nodig is, bleek volgens Bieleveld vorig jaar tijdens het IT Masters Debat. Daarin liet Nick Lenten, cto van Coolblue, zich ontvallen dat een aanzienlijk deel van zijn developers uit het buitenland komt. ‘In Nederland en België kunnen we ze niet vinden’, zei Lenten destijds.
Samenwerking met Computrain
Nadat it-talenten en bedrijven aan elkaar zijn gekoppeld via True Legends, volgt een samenwerking tussen de partijen. ‘Het opleidingsproces wordt volledig naar de wens van de opdrachtgever vormgegeven’, vertelt Willem Bosch, managing director van True Legends en voorheen werkzaam voor Brunel IT. ‘Dit betekent dat it’ers een op maat gemaakte opleiding krijgen die precies aansluit op de wensen van het bedrijf en de sector waarin het opereert.’ Bieleveld vult aan: ‘Het proces is flexibel; gedurende het jaar kunnen modules vervangen of toegevoegd worden. Dankzij een verregaande strategische samenwerking met Computrain kunnen wij onze klanten nu een vrijwel onbeperkt opleidingsaanbod binnen de it aanbieden.’
Business Talent Network is een online recruitmentplatform voor hoogopgeleid talent in Nederland en België. Het bedrijf, opgericht in 2002, heeft 36 verschillende websites om studenten en professionals te bereiken. Klanten zijn vooral multinationals als ING, ABN Amro, Bain & Company, Baker & McKenzie, Booking.com, DLA Piper en AB InBev, met vestigingen in meerdere landen, waaronder België en Nederland.