Apple is nu vooral een iPhone-bedrijf, maar het schuift langzaam richting services. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
Ooit was Apple een fabrikant van computers voor eindgebruikers. Toen was het een maker van digitale muziekspelers, waar het goed aan verdiende (en meer dan aan Macs). En tegenwoordig is Apple vooral een iPhone-bedrijf: omzet, winst en groei hangen voor het leeuwendeel aan die smartphone. Vandaar dan ook sommige geschrokken reacties van investeerders op de aanhoudende daling in de verkoop van iPhones.
Uit de nu net onthulde resultaten voor het derde kwartaal blijkt dat er voor het derde kwartaal op rij sprake is van een afzetdaling. Maar het bedrijf van ceo Tim Cook is al enige tijd bezig met een strategische verschuiving: naar diensten. De inkomsten uit services als Apple Music, iTunes, Apple Pay en de App Store zijn met maar liefst 24 procent gegroeid. Momenteel vormen de diensten slechts 11 procent van Apple’s jaaromzet, maar het bedrijf heeft een flink appeltje voor de dorst. De omslag naar diensten mag dus best wat tijd in beslag nemen. Apple wordt een dienstverlener. Wat vind jij?