Leraren willen graag aan de slag technologie, maar in de praktijk blijft dit lastig. Oorzaak hiervoor is het kennisgebrek om zelf digitale lesprogramma’s te ontwikkelen. Daarnaast neemt e-learning veel tijd in beslag en zijn er geen geschikte toepassingen en apps beschkbaar. Dit blijkt uit onderzoek van iMinds-MICT, een onderzoeksgroep van de Universiteit Gent, in samenwerking met Tilburg University en de Université catholique de Louvain (UCL) in opdracht van Samsung.
Belgische leerkrachten halen heel wat barrières aan om geen technologie in het klaslokaal te gebruiken. In Wallonië noemt 53 procent een gebrek aan hardware en Wi-Fi als barrière om. Dit probleem doet zich ook in Vlaanderen voor (39 procent). Verder werd onder meer angst, tijdverlies, geen meerwaarde, gebrek aan vaardigheden en gebrek aan leermateriaal aangehaald als redenen om geen e-learning in de klas te gebruiken.
Ondanks dat er weinig kant-en-klaar digitaal lesmateriaal beschikbaar is, is er een voorhoede van leraren die technologie met veel plezier en succes inzet. Zij geven aan dat technologie tijdbesparend is, dat ze gemakkelijker authentieke leeromgevingen kunnen creëren, meer kunnen variëren in hun lessen en de leerlingen gemakkelijker kunnen motiveren.
Om e-learning succesvol te implementeren willen leraren meer tijd en flexibiliteit in het schoolsysteem om experimenteren, gebruikersvriendelijke apps en software en meer digitaal lesmateriaal op maat