Wie regelmatig de baan op moet ziet de wegen echt volledig dichtslibben. Het aantal bedrijfswagens, salariswagens heet dat tegenwoordig, is toegenomen. Geen wonder dat fileleed elke dag alsmaar treurigere vormen aanneemt. Open data zouden dat kunnen voorkomen, maar dan moet de overheid ook bereid zijn alle gegevens te ontsluiten.
In de position paper over ‘Smart Cities en Mobility’ stelt de werkgroep het duidelijk. Er moet een centrale entiteit komen die de klok rond alle data analyseert, koppelt en doorspeelt aan eindgebruikers en openbare diensten zoals publiek transport. De werkgroep is niet van gisteren en bestaat uit vertegenwoordigers van onder andere Orange, Siemens Brussels Metropolitan (onder leiding van ex-Proximus vice president Alain Deneef) en de Universiteit van Luik.
Met de gegevens worden dagplanningen efficiënt in kaart gebracht, automatisch alternatieve oplossingen aangeboden, bus, tram of metro gepromoot en filevrije wegen gesuggereerd. Een verademing. Een gps-oplossing kan al veel verhelpen, maar is blijkbaar geen deus-ex-machina. Daarvan getuigen alle stilstaande momenten op snel- en andere wegen.
Gegevens ontsluiten
Maar daarvoor moeten de gegevens ook daadwerkelijk ontsloten worden, moet open data echt gepromoot worden. Mogelijk kan minister Alexander De Croo hier aan de kar trekken. In de position paper wordt ook gepleit voor een ‘Big Data Supervisor’, een soort Big Brother die erover waakt dat eindgebruikers op elk moment weten wat er precies met hun gegevens.
Standaard staat bij de meeste smartphones wel de positiebepaling aan, vaak kan je de toepassing niet downloaden als je dit niet aanvinkt, maar echt al onze uitstappen vrijgegeven aan de overheid, daar zijn we toch nog niet aan toe. De rol voor die Big Data Supervisor zou kunnen weggelegd zijn voor de Privacycommissie. Maar het is bekend dat Alexander De Croo een koele minnaar is van deze commissie, die volgens hem vooral negatief antwoordt op elk initiatief dat enigszins de privacy kan beknotten.
Privacy overboord
En toch blijft het me steeds verbazen dat we wel zo goed als alle privacy overboord gooien als het om Google, Facebook of andere deelapplicaties gaat, maar als het over de eigen overheid gaat, ho maar. Het vertrouwen in ons overheidsapparaat is duidelijk niet groot, zeer gering zelfs. En dat mag eigenlijk niet verbazen als je de diverse politici, zelfs binnen de meerderheid, rollend over straat ziet bekvechten.
Overigens is er een bijkomend probleem dat de data verspreid zit over diverse federale en gewestelijke regeringen, gemeenten en steden, tientallen organisaties en andere databanken. En die trekken zelden aan dezelfde kant van het laken. Integendeel. Overleg leidt zelden of nooit tot oplossingen. Het wordt dus geen sinecure om die data volledig te ontsluiten. Ook op dat vlak staat België vaak stil. Er moet gewoon een hefboom komen, of liever, een wil. Want waar een wil is een weg, en liefst een filevrije weg.
Crowdsourcing Week
De position paper wordt voorgesteld tijdens het ‘Crowdsourcing Week Europe’-event in Brussel van 21 tot 25 november.