Het zakelijke netwerk LinkedIn rangschikt regelmatig de meest gevraagde vaardigheden. Uit de meest recente ranglijst blijkt dat Belgische werkgevers het meest zoeken naar technische skills die te maken hebben met data. Negen van de tien competenties zijn it-gerelateerd. De top drie wordt gevuld door statistische analyse en data mining, software- en user testing en webarchitectuur.
LinkedIn heeft van 1 januari tot 1 september 2016 de recruiting- en inhuuractiviteiten van online recruiters op het sociale netwerk geanalyseerd. Op basis daarvan is de ranglijst in onderstaand kader samengesteld. Uit de top blijkt dat Belgische werkgevers nog steeds vooral technische competenties zoeken. De steeds toenemende vraag naar professionals die data inzichtelijk kunnen maken en die innovatie in diverse sectoren een boost kunnen geven, is daar niet vreemd aan.
‘De vraag naar technische competenties zal op korte termijn niet snel afnemen’, geeft Anoek Eckhardt, corporate communications manager van LinkedIn aan. ‘Toch worden ook de zogenaamde zachte vaardigheden zoals communicatieve vaardigheden en teamwork steeds belangrijker gevonden door werkgevers. Deze zachte vaardigheden zijn met name in it-functies moeilijker te vinden.’
The Week of Learning
Om Belgische professionals en werkzoekenden te helpen bij het ontwikkelen en verbeteren van hun competenties, organiseert LinkedIn van 24 tot 30 oktober 2016 The Week of Learning. Professionals krijgen dan online toegang tot ruim vijfduizend cursussen om zowel harde als zachte competenties te bevorderen.
10 meest gezochte vaardigheden in België
- Statistische analyse en data mining
- Software QA en User testing
- Web architecture en Development framework
- Middleware en Integration software
- User interface design
- Software modeling en process design
- Network en Information security
- Hr benefits en compensation
- Mobile development
- Data engineering en data warehousing
Het lastige wat IT en die soft skills betreft is de materie zelf. Doordat IT als materie erg lineair is, zijn de professionals die zich met die materie bezig houden dat ook meer en meer.
Waar je mee om gaat wordt je door besmet
Uiteraard geld dit niet sec IT natuurlijk maar ook andere beroepen, maar bij IT is dit gewoon regel. Daardoor blijft dat gat maar bestaan tussen IT en non IT met de meest uiteen lopende gevolgen van dien.
Dit is wel degelijk op te lossen door communicatie tussen beide werelden een verplicht onderdeel te maken van elke discipline in en met IT. Je voorkomt namelijk bijzonder veel fouten en aanvullende tijd die je anders niet zal hebben.
Verschillen tussen IT en non IT
Als IT professional stel ik al sinds jaar en dag dat je als IT professional ook een soort van zorgplicht heb naar je klant toe. Dat die ook begrijpt hoe IT zich beweegt, hoe je daarmee moet om gaan en daar tegen aan moet kijken. Op die manier alleen al kun je nog meer bereiken met IT waar het voor staat uiteindelijk.
Besparen.
Zo gek is dan de stelling van die Belgen nog niet eens.