Een supermarkt dicht bij huis, waar je op ieder uur van de dag of nacht kan winkelen. Dat lijkt u wel wat? Wel in Zweden is deze onbemande winkel al realiteit.
Zweedse shoppers regelen in de onbemande winkel alles zelf met een eenvoudige smartphone app: zich inschrijven als klant, de deur openen van de winkel, producten inscannen en betalen. Robert Ilijason’s winkel is een mooi voorbeeld van hoe de combinatie van strategie en technologie leidt tot digitale transformatie.
Winkelbegeleiding en camera’s
Maar technologie kan de retailsector op nog manieren veranderen. Zo maakt de combinatie van GeoFencing en mobiele applicaties het voor consumenten mogelijk om items op een digitaal boodschappenlijstje te plaatsen. Nadert u de supermarkt, dan herinnert de smartphone u automatisch aan het lijstje. De applicatie begeleidt u vervolgens snel naar de gekozen producten.
Tijdens het winkelen kunnen camera’s shoppers volgen. Wanneer een klant langer dan drie minuten aan eenzelfde schap blijft staan, zal hij hoogstwaarschijnlijk twijfelen of met een vraag zitten. Het systeem kan dan automatisch een winkelmedewerker sturen om die shopper persoonlijk te adviseren.
Via camera’s kan ook de traffiek in de winkel beter in kaart worden gebracht. Door deze traffiek te analyseren en te correleren met de schappenplannen kunnen retailers hun winkelinrichting optimaliseren voor meerverkoop. En natuurlijk premium plaatsen op de rekken duurder verkopen aan hun leveranciers.
Translucent lcd (Tlcd)-technologie maakt het mogelijk om extra gegevens of promo’s te tonen op de ijskasten in de supermarkt. Je kan door de lcd heen kijken, het product zien, en, tegelijk de extra info op het scherm ertussen. Tlcd zal ook in winkelcentra de winkelramen verheffen van eenvoudige doorkijkplaat tot actief communicatiemiddel.
Big data en artificial intelligence
Ook big data zal een grote impact hebben. Via ‘sentiment analyse’, ‘wat is trending’ van Tweets en andere sociale media, weten winkeliers in near-realtime wat er (dichtbij hun winkel) gebeurt en leeft. Stel u, in navolging van industry 4.0, winkels voor die zich dynamisch aan deze context aanpassen: veranderende informatie op ramen, schappenplannen die voortdurend worden geoptimaliseerd.
Big data zal met artificiële intelligentie (AI) worden gecombineerd om waardevolle consumentprofielen op te stellen. Want als u als consument drie opeenvolgende weken luiers koopt, dan heeft u waarschijnlijk een baby. En dan weet de winkelier dat u nog veel meer luiers nodig heeft. Dit geeft hem de mogelijkheid u specifieke promoties voor te stellen. Daarnaast kan de winkelier volumekortingen krijgen bij de fabrikant van luiers, omdat hij nu een zekere volume-afname kan garanderen. Artificiële intelligentie houdt ook rekening met de groei van die baby’s tot peuters, en weet wanneer ze weer andere spulletjes nodig hebben.
Revolutie in retail
Grote spelers richten hun pijlen nu ook meer en meer op retail. Zo introduceert Amazon dash buttons: een klikkertje zo groot als een usb-stick. Even op het knopje drukken en morgenvroeg wordt de koffie bij u thuis geleverd. Daarnaast komen er meerdere digitale brievenbussen op de markt, waar leveranciers met behulp van een pincode uw bestelling kunnen achterlaten bij u thuis.
Apple stelt dan weer nieuwe betalingsmogelijkheden voor. Maar er gebeurt ook wat met peren. Openbazaar is een volledige ‘peer-2-peer’ markplaats, geïnspireerd op concepten zoals BlockChain, BitCoin en Ethereum. Hier zijn zelfs geen e-commercewebsites meer nodig.
Nu al worden retailers geconfronteerd met geïnformeerde klanten die met de smartphone in de hand en de vraag om nog concretere informatie de winkel binnenstappen. De backoffice systemen van de winkelier bevatten veel extra informatie. Maar dan moet de winkelbediende daar wel toegang toe hebben. Via een intranet, een mobile app, …
De revolutie in de retail komt eraan. En stilstaan is achteruit gaan.