Ik weet niet hoe het bij u zit, maar ik ken weinig it-bedrijven die zowel de thuisgebruiker als de zakelijke markt goed kunnen bedienen. Hoe zit dat bij Apple en vooral: bij Google?
Bij hardware-fabrikanten bestaat zo’n tweedeling in een consumenten- versus zakelijke markt natuurlijk wel. Dell of HP om maar twee aanbieders te noemen. Maar bij software en diensten is dat al veel minder. Microsoft is zo’n uitzondering, ook al hebben zij inzake mobiele consumententechnologie wel wat averij opgelopen. Amazon kan dat ook wel: enerzijds een e-shop en anderzijds een cloudplatform. Al lijkt me dat wel een lastige spreidstand.
Apple reken ik niet tot dat select clubje van bedrijven die beide markten aankan. Of beter: ik heb niet het gevoel dat Apple echt iets wil betekenen in de bedrijfsmarkt, of er wil groeien. Die hete aardappel wordt toch vooral naar partners doorgeschoven.
G Suite
En wat met Google? Daar beweegt het één en ander. Zo kondigde het bedrijf enkele dagen geleden een naamsverandering aan voor zijn zakelijke cloud software: G Suite. Voorheen heette deze dienst Google Apps en Google Apps for Work, en is dus al een paar keer van naam veranderd.
De apps die nu onder G Suite vallen zijn onder meer Gmail, Agenda, Drive, Docs en Hangouts. De nieuwe naam moet vooral duidelijk maken dat al die toepassingen met elkaar geïntegreerd zijn en dat er ook intelligentie à la Google Now op wordt losgelaten.
Google Cloud
Alle zakelijke initiatieven van Google komen voortaan ook onder één dak Google Cloud: een paraplu-term voor de online diensten die Google biedt met focus op bedrijven: van G Suite dus tot cloud infrastructuur. Diane Greene, oprichter en ex-ceo van VMware, staat bij Google (Alfabet) sinds kort in voor deze divisie en beschikt hiermee over zowat dertienduizend mensen die voor haar werken.
De professionele markt is een aantrekkelijke markt. En nu lijkt het Google menens. Het grootste bedrijf ter wereld is rijk geworden door alles gratis weg te geven. Het advertentiemodel voor hun zoekmachine was en is een gigantisch succes. Maar hun it-toepassingen voor bedrijven (zeg maar het alternatief voor Office 365 en AWS van Amazon) is in vergelijking hiermee toch maar een flauw afkooksel. Dat moet anders: tegen 2020 moeten er meer opbrengsten uit dergelijke clouddiensten komen dan uit de advertentie-opbrengsten, zo las ik ergens.
Inhaalrace
Dat de weg nog lang is, zien we in de markt van samenwerkingstoepassingen. Zeker in ons land lijkt Google de strijd daar met Office 365 te hebben verloren. Bij ons is voor cloud e-mail van alle implementaties zowat 90 procent Officie 365 en de overige 10 procent is Google Apps. Twee jaar geleden zag het er voor Google in dat opzicht veel beter uit.
Zelfs Google zie ik zo’n achterstand niet meteen goedmaken. Het wordt alvast een pittige inhaalrace.
Google wint vooral terrein in de educatie markt en ook vooral (lagere) scholen beginnen serieus verliefd te worden op de goedkope en degelijke Chromebooks. Eens de jeugd jarenlang wordt ondergedompeld in dit G Suite universum dan zal dit veel impakt hebben op deze toekomstige werknemers en -gevers.