Overal en altijd aan je documenten, applicaties en software kunnen, het is zelfs in deze tijd niet evident. Heel wat software en applicaties zijn nog niet beschikbaar in de cloud. De Gentse scale-up Awingu brengt sinds enige tijd een oplossing op de markt. Met hun applicatie maken ze het mogelijk om op elk toestel en overal, op een veilige manier, toegang te krijgen tot bedrijfsapplicaties. Een goede reden om het gesprek aan te gaan met de ceo Walter Van Uytven.
Awingu zag eind 2011 het levenslicht, al waren er toen nog twee aparte bedrijven: Dacentec en Awingu. Het initiële product was een ‘cloud stack’ voor serviceproviders. Dacentec nam daarbij de hardware voor zijn rekening en Awingu de software. ‘Beide bedrijven werden opgericht door Kristof De Spiegeleer’, geeft huidig ceo Walter Van Uytven aan. ‘Een ondernemer die al heel wat bedrijven heeft opgestart. In de loop der tijd werd besloten de hardware-activiteiten stop te zetten en enkel nog op de software-stack te focussen. We hadden de focus in het bijzonder op de component ‘Smart Global Office (SGO) gelegd, het huidige Awingu product.’
‘In 2014 fuseerden Awingu en Dacentec en kwam ik als ceo aan boord. Op dat moment deed Michel Akkermans, een gekende investeerder in de start-up wereld, een bijkomende investering en werd president of the board. De echte basis van het huidige Awingu, werd dus in 2014 gelegd’, vertelt Van Uytven.
Altijd en overal toegang
Awingu is een workspace aggregator die gebruikers toegang geeft tot de it-omgeving van de organisatie, zoals bedrijfsapplicaties, bestanden en gegevens. Door gebruik te maken van webtechnologie, kan Awingu deze it-diensten op een nieuwe manier aanbieden aan de gebruikers. Zij kunnen op elk moment werken met elk toestel (pc, tablet, smartphone) dat over een html 5-browser beschikt samenwerken. Of ze zich nu op kantoor, onderweg of thuis bevinden. It-administrators hoeven geen software of bedrijfsapplicaties op hun toestel installeren. Alles wordt centraal beheerd en de bedrijfsgegevens blijven binnen de beveiligde bedrijfsomgeving.
De focus mag nu dan heel helder zijn, de start-up begon met een veel bredere scope. ‘We zijn begonnen met een mock-up, vervolgens kwamen we met een minimum viable product, om dan met een versie te komen met heel wat functionaliteiten, maar zonder goede integratie. We hebben dus een hele weg afgelegd om tot de huidige versie te komen, met minder features maar een veel betere UX, stabiliteit, een duidelijke go-to-market-strategie, enzoverder’, kijkt Van Uytven terug naar het recente verleden.
Sterke partnerships om te groeien
Ondertussen telt Awingu ook een dertigtal medewerkers, iets meer dan de helft nog steeds bezig met development. In 2015 werd geïnvesteerd in de commerciële uitbouw, met het aantrekken van een vijftal senior profielen. ‘We zitten niet enkel in Europa, ook in de VS zijn we aanwezig. We zijn lokaal vertegenwoordigd in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Onze stevige groei, komt dan ook voornamelijk uit deze nieuwe regio’s. We hebben ook een strategisch partnership met Microsoft, IBM en nog andere partijen. Zij geven ons de nodige credibiliteit, kennis en klantenleads, zo kunnen we sneller groeien’ zegt Van Uytven.
‘Groeien is cruciaal’, beweert Van Uytven stellig. ‘Dit willen we bewerkstelligen via onze indirecte kanaal aanpak. We zullen onze activiteiten in het buitenland moeten opvoeren, in meer landen aanwezig zijn en meer partners activeren. Maar ook in bestaande landen willen we nog nauwer gaan samenwerken met certified partners. De eindklanten blijven we indirect natuurlijk op de hoogte houden van ons bestaan en onze ontwikkelingen, zo ondersteunen we het indirecte kanaal’, zegt hij.
Interesse uit Silicon Valley
De voorbije jaren wist Awingu heel wat kapitaal op te halen. Zo’n achttien miljoen euro werd opgehaald bij een mix aan investeerders: Proximus, Hummingbird Ventures, Michel Akkermans en nog enkele anderen. De laatste kapitaalsverhoging werd doorgevoerd in juni dit jaar. 2,65 miljoen vers kapitaal werd in de onderneming gepompt.
De grootste uitdaging voor de start-up is niet zozeer geld, maar tijd. ‘Er zijn nog zoveel plannen’, glimlacht Van Uytven. ‘Het pitchen in Silicon Valley heeft ons alvast gesterkt in de overtuiging dat we met de juiste dingen bezig zijn en het potentieel enorm is. Er is veel interesse voor Awingu in Silicon Valley. ‘We zullen voortdurend moeten blijven integreren en ook investeren en evolueren in security & automation. Er wachten nog een heleboel uitdagingen, maar dat maakt ondernemen natuurlijk spannend.’