In 2025 zijn onlinelessen de belangrijkste manier voor studenten om lesstof tot zich te krijgen. Dat voorspelt 53 procent van de onderwijsprofessionals wereldwijd. Slechts een kwart verwacht dat leerlingen nog in het klaslokaal zitten om te leren. Dat blijkt uit onderzoek van Polycom. De leverancier van video-conferentie-apparatuur ondervroeg wereldwijd ruim achttienhonderd onderwijsprofessionals naar de eisen van onderwijs in 2025.
64 procent van de onderwijsprofessionals voorspelt dat de leeromgeving los komt te staan van het klaslokaal. Zij voorspellen dan ook dat de komende jaren het meest wordt geïnvesteerd in virtual learning environments (vle’s) en fysieke- en creatieve leeromgevingen. Daarbij zal het gebruik van laptops sterk verminderen: volgens 66 procent verkrijgen studenten momenteel hun lesmateriaal via laptops. In 2025 voorspelt 29 procent dat dit nog het geval is.
De meerderheid van de respondenten voorspelt dat de rol van een docent in het onderwijs steeds minder belangrijk wordt. In plaats daarvan krijgen ‘thought-leaders’ en educatieve buitenschoolse programma’s een steeds belangrijkere rol. Onderwijsprofessionals verwachten dan ook meer samenwerking tussen scholen en bedrijven, waarbij bedrijven helpen om een meer helder gedefinieerd carrièrepad voor het onderwijsproces op te stellen.
Voor de nabije toekomst zijn het verbeteren van kwaliteit van docenttraining (34 procent), het personaliseren van de leerervaring van studenten (17 procent) en het profiteren van nieuwe technologieën (13 procent) de belangrijkste prioriteiten.