De meeste traditionele productiebedrijven zijn groot geworden door in volume te denken: veel produceren van hetzelfde met een kleine marge. En drukken op de kosten! Maar de klant is mondig geworden en wil steeds iets anders: hij wil zich differentiëren! Productiebedrijven zien deze trend en stellen ook vast dat de klant bereid is om méér te betalen voor op maat gemaakte producten.
Het voordeel van hogere stukprijzen gaat snel verloren door extra werk in de administratie en hogere productiekosten wanneer men kleinere reeksen op maat moet produceren. Mass customization combineert echter de efficiëntie van massaproductie met het beste van maatwerk en productdifferentiatie.
De sleutel tot een succesvolle overgang naar mass customization is een geschikt erp-platform dat toelaat om de maatwerkmogelijkheden van een product en de impact ervan op het productieproces vast te leggen in configuratie regels. Zo’n platform stuurt idealiter ook rechtstreeks de machines en de onderaannemers aan, zodat op elk ogenblik de kortste en meest efficiënte route ‘objectief’ kan worden gekozen en aangestuurd.
Praktijkcases
Voorbeelden van mass customization? Brepols is een gekende producent van agenda’s. Via deze technologie kunnen klanten hun agenda volledig personaliseren. Ook Dedecker, producent van keuken- en badkamerkasten, heeft recent de kaart van ‘Mass Customization’ getrokken. Het kan keukens en badkamers ‘on the fly’ configureren.
ABISS
Karel Van den Berghe is ceo van Globis. Hij is één van de twaalf sprekers tijdens het ABISS-summit en zal tijdens zijn sessie aan de hand van deze twee praktijkvoorbeelden laten zien hoe mass customization er in de praktijk uitziet en welke transitie een bedrijf moet doorgaan.
ABISS vindt plaats op donderdag 29 september in de Kortrijk Xpo. De summit is bedoeld voor C-levels, directies, eigenaars van kmo’s en grote bedrijven uit alle takken van de industrie. Registreren kan op www.abissummit.eu.