HP blokkeert bewust de cartridges van andere leveranciers. Toners van andere merken worden geblokkeerd als ze niet over de juiste beveiligingschip beschikken. HP zegt die stappen te nemen om het intellectueel eigendom van zijn printers te beschermen en de apparatuur beter te beveiligen. Dat gebeurt via de firmware van de printers. Volgens huismerkleveranciers van printerinkt is het een stap om de vaak goedkopere inktpatronen van andere leveranciers te bannen.
Sinds 13 september 2016 klagen gebruikers van HP-printers over foutmeldingen. HP-printers die gebruik maken van toners die niet van het HP-merk zijn, melden dat er een probleem is met de cartridge en dat deze vervangen moet worden. Dat gebeurt bij de printermodellen: HP OfficeJet, OfficeJet Pro en OfficeJet Pro X printers.
Leverancier van inktpatronen 123inkt voerde eigen onderzoek uit naar de foutmeldingen. Volgens het bedrijf heeft de foutmelding niet alleen te maken met een recente firmware-update. ‘De printertypes waarbij het probleem speelt hebben voor het laatst op 22 maart 2016 een firmware-update gehad (met firmware die al ontwikkeld was in 2015). Ook de testprinters uit de opslag van 123inkt.nl, die geen netwerktoegang hadden, en dus niet konden updaten, vertonen het probleem.’ 123inkt.nl komt tot de conclusie dat het probleem niet het gevolg is van een recente update, maar al enige tijd geleden is voorgeprogrammeerd in de firmware van de printers.
HP bevestigt in een officieel statement (zie kader) dat toners die niet beschikken over een HP-beveiligingschip geblokkeerd worden om de communicatie tussen de toner en de printer te waarborgen. Eerder meldde het bedrijf dat de melding sinds een update van de firmware plaatsvindt. Nu komt het daarop terug en stelt het dat sommige printers direct beschikken over firmware die inktpatronen zonder HP-chip blokkeert.
Nieuwe chip
123inkt.nl meldt dat het voor huismerkcartridges voor een aantal HP-printers inmiddels is gelukt om nieuwe chips te ontwikkelen die de foutmelding omzeilen en dat deze al in productie zijn genomen.
De leverancier van printerinkt stelt dat de foutmelding van de HP-printers niet op zichzelf staat. ‘Printerfabrikanten voeren regelmatig firmware-updates uit waarvan gesteld wordt dat die de werking van de printer verbeteren of beveiligingsissues verhelpen. Het (on)bedoeld gevolg daarvan is echter meestal dat het gebruik van goedkopere huismerk cartridges wordt bemoeilijkt en/of foutmeldingen worden veroorzaakt.’
De cartridge-leverancier concludeert: ‘Ditmaal was het probleem niet het gevolg van een update om de werking van de printer te verbeteren, maar is de firmware van HP kennelijk zo geprogrammeerd dat op 13 september 2016 dit probleem ontstond.’
Statement HP
HP is constantly improving security for its products and customers. Beginning in late 2015, HP implemented updates to the firmware related to the security chip in HP OfficeJet, OfficeJet Pro and OfficeJet Pro X printers that maintains secure communications between the cartridge and the printer. The purpose of this update is to protect HP’s innovations and intellectual property. These printers will continue to work with refilled or remanufactured cartridges with an Original HP security chip. Other cartridges may not function. In many cases this functionality was installed in the HP printer and in some cases it has been implemented as part of an update to the printer’s firmware.