De wereld van geavanceerde data analytics is in snelle ontwikkeling. Kent u de verschillen tussen descriptive, predictive en prescriptive analytics? Vraagt u zich soms af wat precies bedoeld wordt met termen als machine learning, artificial intelligence (AI) en deep learning?
Waar descriptive analytics het verleden beschrijven en predictive analytics de toekomst voorspellen, helpen prescriptive analytics een specifiek doel te bereiken. Denk bijvoorbeeld aan een hogere verkoopprijs realiseren voor een product of het sneller oplossen van een panne. Dit kan door acties voor te schrijven die uit de data door machine learning uitgevonden worden.
Machine learning
Machine learning is een onderzoeksveld van computerwetenschappen dat zich bezighoudt met de ontwikkeling van algoritmes en technieken waarmee computers uit data kunnen leren door patronen en relaties te zoeken in gegevens.
De hoeveelheid en diversiteit van de data die gebruikt kan worden door machine learning en die binnen alle bedrijfsonderdelen gegenereerd wordt stijgt elke dag. Deze data bestaat uit productie parameters en business cijfers, maar ook uit tekst in rapporten en e-mails of sociale media, beelden, machine logs.
Even divers als de data zijn de manieren om uit de data waarde te creëren voor het bedrijf: het verbeteren van productie, het versnellen van productontwerp, een hogere efficiëntie van de tech supportploeg, beter gebruik van grondstof of zelfs totaal nieuw business modellen zoals productie as a service of het verkopen van data.
ABISS
Jan Verhasselt is algemeen directeur bij Yazzoom. Hij is één van de twaalf sprekers tijdens het ABISS-summit en zal tijdens zijn sessie inspiratie geven over hoe deze bovengenoemde technologieën waarde kunnen creëren voor productieondernemingen aan de hand van praktijkvoorbeelden.
ABISS vindt plaats op donderdag 29 september in de Kortrijk Xpo. De summit is bedoeld voor C-levels, directies, eigenaars van kmo’s en grote bedrijven uit alle takken van de industrie. Registreren kan op www.abissummit.eu.