HPInc. trekt dankzij Samsung meer de professionele printermarkt in, omdat het wel moet. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
De koop van Samsungs printdivisie door HPInc. geeft laatstgenoemde goede kaarten voor de professionele printermarkt. Niet alleen haalt de koper producten, klanten en technologie in huis, ook krijgt HPInc. intellectueel eigendom plus eigen printing-engines voor zijn printers. Samsung verkoopt namelijk ook zijn ruim 6500 patenten, dertienhonderd onderzoekers en ingenieurs, plus zijn zelfontwikkelde printing-engines. Tot op heden heeft HP die betrokken van externe leveranciers, weet The Wall Street Journal.
Deze aankoop moet een stevigere positie opleveren voor HPInc., het pc- en printerbedrijf dat is voortgekomen uit de splitsing van het oude HP. Het nieuwe HPInc. wil oprukken in de markt voor grote printers en multifunctionals. Deze zogeheten A3-machines zijn veelal afkomstig van Xerox, Canon, Rico en Konica Minolta, naast dus Samsung. HP gaat daar nu concurreren, omdat daar meer winst valt te behalen, zegt topman Dion Weisler. Daar tegenover staat de consumentenmarkt waar weinig winst of groei valt te behalen. HP’s ambitie is dus een vlucht naar boven. Wat vind jij?