Ondernemingen zijn vandaag bezig aan een digitale transformatie. Om optimaler te werken, hun klanten nog beter te ondersteunen en om mee te zijn met hun tijd. De digitale make-over van hun technische dienst en facility management mag daarbij zeker niet ontbreken.
Stel, u loopt rond in uw bedrijf en er is een lamp stuk of u ziet dat er een bepaald toestel niet functioneert. Hoe gaat u dit doorgeven aan de technische dienst? Bij veel bedrijven gebeuren de meldingen via e-mail of telefoon. Of worden ze persoonlijk meegedeeld in de gang. De technische medewerkers zullen op hun beurt alle meldingen bijhouden en opvolgen in Excel, of zelfs op papier. Contracten of technische documentatie vliegen in mappen – op de pc of zelfs fysiek in de kast.
Dat dit vele nadelen heeft, hoeven we u niet te vertellen. Zoals tijdverlies, dataverlies, een gebrek aan rapportering en een ongestructureerde opvolging van to do’s of zelfs contracten en keuringen. Vaak zal u bijvoorbeeld niet weten wat het onderhoud van een machine of gebouw kost.
Wat zoeken moderne bedrijven?
Succesvolle bedrijven zorgen vandaag voor een digitale make-over. Iedereen wil alle informatie overal en altijd ter beschikking hebben. Er zijn al veel processen gedigitaliseerd. Technische diensten en facility management mogen zeker niet achterblijven. Hoe? Door het gebruik van een performante tool die alle informatie bijhoudt en optimaal aanwendt.
Vijf criteria voor tool
- Gebruiksvriendelijk: snel aan te leren en makkelijk in gebruik. De tool moet de dagelijkse werking van de technische dienst vergemakkelijken, niet bemoeilijken.
- Meerwaarde: dankzij de tool moet u technische interventies efficiënter kunnen aanpakken. Door beter en sneller de problemen te kunnen oplossen, en door te kunnen teruggrijpen naar vorige oplossingen.
- Rapportering: in één oogopslag kunnen zien hoe uw medewerkers ingepland zijn, wanneer een preventief onderhoud ingepland is, of zelfs hoe de technische ‘gezondheid’ van uw bedrijf ervoor staat.
- Betaalbaar: een tool hoeft geen stukken van mensen te kosten om te bereiken wat u wil.
- Responsive: u moet de software overal en altijd kunnen gebruiken, op eender welk toestel.
ABISS
Kurt Noppe is accountmanager bij Orbid. Hij is één van de twaalf sprekers tijdens het ABISS-summit en zal tijdens zijn sessie ingaan op het professionaliseren van technische diensten en facility management
ABISS vindt plaats op donderdag 29 september in de Kortrijk Xpo. De summit is bedoeld voor C-levels, directies, eigenaars van kmo’s en grote bedrijven uit alle takken van de industrie. Registreren kan op www.abissummit.eu.