De combinatie van 3d printen en de Ethereum blockchain creëren voor het eerst de mogelijkheid om uw klanten echt individuele producten te verkopen.
De grote vakantie is voorbij en voor de jeugd betekent dit terug naar school. De winkelrekken liggen dan ook vol met pennen, pennenzakken, latten, brooddozen en dergelijke meer. En al die spullen hebben een coole buitenkant. Er zijn thema’s per doelgroep: Bumba en K3 voor de kleintjes, en voor de tieners zijn er spullen met afbeeldingen van Harry Potter en Twilight weerwolven.
Wat me opvalt aan de winkelrekken is wat er niet ligt. Dat is de brooddoos die ik net wilde. Iedereen heeft wel een favoriete acteur, zanger, of scene in een film. En ik wil die specifieke afbeelding van mijn favoriete scene op mijn brooddoos. En dat kan nu niet, ik kan enkel kiezen uit de brooddozen die in het rek liggen.
Bovendien zijn er nog twee extra tekortkomingen:
- De brooddoos in de winkel is net te klein voor de appel die ik alle dagen meenmeem. Ik wil er dus eentje die net even groter is.
- Wat gebeurt er met alle onverkochte brooddozen als er een nieuwe rage komt? Het produceren van voorwerpen die we niet gebruiken is niet bepaald ecologisch.
Wat it betreft beschikken we ondertussen over alle nodige basistechnologieën om een oplossing te bedenken voor deze tekortkomingen. En om een oplossing te voorzien moeten we drie elementen bekijken:
- Productie op maat
- Copyright
- Controle op copyright
1. Productie op maat
Er zijn heel wat bedrijven die voor u een foto op een t-shirt kunnen printen. Of op een petje, brooddoos, pen, pennenzak, gsm-cover of schoenen. En dit tegen zeer lage kost. Productie op maat wordt gemeengoed, tot op het niveau dat thuisproductie met 3d-printers mogelijk wordt.
2. Copyright
Maar natuurlijk mag u niet zomaar een foto van K3 laten printen op uw gsm-cover. Op deze afbeelding zit namelijk copyright. En dus is de oplossing dat Studio 100 u een licentie verkoopt om een beeld van K3 éénmaal te reproduceren. Dat zouden ze kunnen doen door een licentiepapier te verkopen in de winkel of via hun webshop. Om vervalsing tegen te gaan zouden ze zelfs een barcode op ieder licentiepapier kunnen aanbrengen.
Maar omdat Studio 100 niet op voorhand weet wat uw favoriete beeld is, is het moeilijk voor hen om dit in een contract te gieten. Niets houdt u als consument tegen om één licentiebewijs te kopen en die dan voor tien verschillende beelden/afdrukken te gebruiken. Het is voor bedrijven moeilijk te controleren of dit eerste licentiebewijs voor foto één (brooddoos één) of voor foto twee (brooddoos twee) is gebruikt.
We moeten naar een proces dat de consument toelaat om een willekeurig beeld te selecteren en dan makkelijk een eenmalig reproductierecht voor zichzelf aan te kopen. Ik noem het concept MyRepro. Om dit te realiseren is er een technologie nodig waarmee we de beperkingen van licentiebewijzen achter ons kunnen laten. En die technologie is blockchain, in combinatie met een smart contract-platform als Ethereum.
Het proces loopt dan ongeveer als volgt: ik zoek als consument mijn favoriete afbeelding via Google of Bing. Of ik maak een schermfoto van een film op Netflix, plak de foto in een document en beschrijf meteen het gewenste gebruik: ‘voor een reprint op de hoes van mijn iPhone. 10 bij 17 cm’.
3. Controle op copyright
De blockchain is een gedeeld register waar de verkooptransactie kan worden geregistreerd en het recht op reproductie dat hieruit voortvloeit. Door het gebruik van de blockchain wordt deze transactie permanent en is ze makkelijk door iedereen te verifiëren en onmogelijk om ze te vervalsen.
Nu zou ieder bedrijf een dergelijke blockchain MyRepro apart kunnen implementeren. Maar nog beter zou een wereldwijde MyRepro dienstverlener zijn. Eén plek om naar toe te gaan om je reproductierecht legaal te kopen. Door gebruik te maken van Bitcoin en Etherium smart contracts, kan deze dienst ervoor zorgen dat Gert Verhulst van Studio 100 ook snel zijn centjes krijgt van deze verkoop. En dus dat alle betrokken partijen, de consument, MyRepro en de eigenaar van de afbeelding, op snelle en correcte wijze krijgen waar ze recht op hebben.
Op dit moment ontbreekt nog een dienst als MyRepro, maar het potentieel is enorm. Toen ik deze morgen in de file stond naar onze hoofdstad merkte ik dat alle wagens er vrijwel hetzelfde uitzien: vooral grijs en blauw. Stel u een file voor waar naast u een King King auto staat, een Scooby Doo mobiel of een Jacques Vermeir kar. Een bonte belevenis.
Individualiteit
Stel u een wereld voor met echte Spongebob bikinibroeken, Kendall Jenner schoenen, Kim Kardashian t-shirts, een Geert Hoste aktentas en een Piet Huysentruyt keuken.
Dit fenomeen is niet beperkt tot media bedrijven zoals Studio 100, VTM en de VRT. Zoveel mensen zoveel interesses. Er zijn mensen die graag een afbeelding van een zware kraan op hun gsm-cover willen hebben, een foto van een gebouw waarvan u eigenaar bent, een afbeelding van uw merk of product.
MyRepro geeft consumenten de mogelijkheid om hun persoonlijkheid en individualiteit uit te drukken door zich te hullen in de stijl van de merken waarmee ze zich identificeren. Doordat consumenten de beelden en imago’s van bedrijven gebruiken worden ze zelf het uithangbord van het merk. Bedrijven krijgen zo de mogelijkheid om hun klanten te activeren, te binden en hun imago te verspreiden. En bovendien kunnen bedrijven aan deze transformatie verdienen door meerverkoop.