Deze week kondigde verzekeraar AXA aan dat het tot 650 jobs wil schrappen in ons land. Het bedrijf wil nog meer de digitale kaart trekken. En waar schrapt AXA jobs? Jawel, in zijn it-afdeling. De afdeling die net voor die digitalisering moet zorgen. Wat gebeurt er?
De reden voor de ontslagen bij AXA is alvast simpel: AXA heeft de digitale trein deels gemist. Het bedrijf maakt geen verlies, maar wapent zich naar eigen zeggen voor de toekomst.
AXA is een verzekeringsbedrijf en in deze sector is de digitalisering nog niet fundamenteel doorgedrongen. Veel minder dan bijvoorbeeld bij de collega’s van de banksector. Daar doen we al jaren onze overschrijvingen via onze iPad, om maar iets te zeggen.
Verzekeringen als bompa-sector
In vergelijking met sommige andere sectoren, om retail en travel maar eens te noemen, leek het digitalisering-tempo bij verzekeringen eerder gezapig. Ikzelf ben al jaren klant bij AXA en kan inderdaad bevestigen dat de klantenbenadering in al die jaren niet echt is veranderd. Grotendeels offline dus en papier. Veel papier.
Was de reissector qua digitalisering de hippe tiener, dan was de verzekeringssector de bezadigde bompa. Tot nu. Want nu is het menens. Zo wil AXA zijn klanten 24 op 24 uur kunnen bedienen via het internet. Klanten moeten niet alleen hun aangifte online kunnen invullen, maar ook kunnen volgen en behandelen via hun smartphone.
De vraag van 1 miljoen: schrappen in IT-afdeling?
So far so good. Maar AXA saneert, volgens de vakbondslui, vooral bij de it-afdeling (en in de afdeling Leven). Hoe kan een bedrijf dat inzet op digitalisering net schrappen in die afdeling die voor die digitalisering moet zorgen?
Om het bericht even te checken, contacteerde ik eerst de persdienst van AXA, die deze week ongetwijfeld overuren draaide. En die bevestigde. De ‘organisatorische vereenvoudiging’ (zoals de woordvoerder het omfloerst omschrijft) is inderdaad ook van toepassing op ATS. Deze afdeling staat voor Axa Technology Services, de it-poot van de groep. Volgens de vakbonden zullen daar de meeste ontslagen vallen.
Te weinig aangepaste IT’ers
Volgens mij zit het zo: AXA heeft niet zozeer te weinig it’ers of medewerkers in it, het heeft te weinig (it-)medewerkers met het juiste digitale profiel. De vakbond bij AXA maakte deze week van de gelegenheid gebruik om het bedrijf in dit kader met de vinger te wijzen. Het bedrijf heeft, volgens hen, verzuimd om mensen in een aangepaste digitale opleiding te voorzien.
Het verhaal bij AXA is tekenend voor de hele financiële sector. De bestaande profielen binnen banken en verzekeraars blijken in de praktijk moeilijk te herscholen naar een of andere digitale expertise. Bij sommigen gebeurde dit, maar bij velen niet. In deze sector zullen dus meer bestaande medewerkers moeten afvloeien, dan dat er nieuwe mensen bij komen.
Digitale profielen
Toch schreeuwt de financiële sector om nieuw digitaal bloed. Zo is er nood aan expertise in alles wat met data en data-analyse te maken heeft. Voorts is data security van belang, en zal dat in de toekomst alleen nog maar toenemen. En met al die nieuwe projecten is er ook nood aan profielen die zich specialiseren in de digitale interactie met de klant. Geen zware techneuten vaak, maar wel mensen met voeling voor digitale klantenbenadering.
De uitdaging voor de financiële instellingen is ook om deze nieuwe profielen te vinden. Want dan komen we tot de kern van de zaak: is het voor een getalenteerde en jonge afgestudeerde it’er wel interessant om voor een bank of verzekeraar te gaan werken? Je kan je afvragen of ze niet liever bij Google of Microsoft aan de slag willen.