Digitale technologie heeft een enorme impact binnen het bedrijfsleven. Toch geeft 60 procent van deze bedrijven aan hun kop in het zand steekt als het gaat om een digitale transformatie. Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Loudhouse en softwareleverancier Progress. Zij ondervroegen it- en marketing-beslissers wereldwijd naar het belang van digitale transformatie voor hun organisatie.
60 procent van de it- en marketing-beslissers geeft toe dat hun organisatie de kop in het zand steekt als het gaat om digitaal te transformeren. De drie grootste barrières voor het doorvoeren van een digitale transformatie zijn de afhankelijkheid van it-teams om de strategie te realiseren (69 procent), het gebrek aan leiderschap bij het definiëren van een digitale transformatie strategie (67 procent) en het ontbreken van de vaardigheden om de strategie uit te voeren (64 procent).
Toekomst
93 procent van de ondervraagden denkt minder dan twee jaar de tijd te hebben om grote veranderingen door te voeren voordat zij als bedrijf, financieel of competitief, schade oplopen. 33 procent heeft momenteel geen helder geformuleerde digitale strategie. 53 procent van deze groep weet wel dat dit belangrijk is, maar heeft nog geen actie ondernomen. 49 procent geeft toe dat zij het lastig vinden om verder te kijken dan enkele maanden.
Wie zijn de belangrijkste pleitbezorgers voor digitale transformatie? it- en marketing-beslissers menen dat dit cmo’s (53 procent) en ceo’s (51 procent) zijn. Daarentegen denkt respectievelijk 43 procent en 50 procent dat cmo’s en ceo’s het meest terughoudend zijn en nog overtuigd moeten worden.
Fast Moving Consumer Goods
Ook veel leveranciers van de Fast Moving Consumer Goods (FMCG)-markt vinden de digitale transformatie cruciaal. Dit omdat digitale technologieën de manier veranderen waarop consumenten aankopen doen en hoe zij producten selecteren. Toch blijft hun strategie, planning en implementatie nog achter.
96 procent van de FMCG-organisaties heeft plannen om binnen een jaar actie te ondernemen. Alle respondenten zien het verbeteren van de klantervaring als prioriteit. Actieplannen richten zich onder andere op snelheid en reactiesnelheid (56 procent), veiligheid en security (51 procent), en consistentie van alle kanalen (51 procent). Cruciale technologieën bij deze initiatieven zijn: mobiel (62 procent), analytics (58 procent), dataconnectiviteit (45 procent), e-commerce (40 procent), business governance rules (36 procent), web content management (31 procent) en Cloud/Paas (29 procent).