De ict-dienstverleners Cipal IT Solutions uit Geel en Schaubroeck uit Nazareth bundelen hun krachten. Vanaf 7 oktober 2016 gaan zij verder in een joint venture, waarbij beide partijen gelijkwaardig zijn. Dit gebeurt onder de naam Cipal Schaubroeck. De bedrijven willen met de fusie meer opportuniteiten creëren voor klanten, medewerkers en aandeelhouders.
Niet alleen de it-wereld blijft razendsnel evolueren. Ook bij overheden is al jaren een stille revolutie ingezet. In die context is het evident dat bedrijven die focussen op overheden en technologie hun functioneren permanent evalueren, aanpassen en versterken waar nodig. Het is dan ook logisch dat Cipal IT Solutions en Schaubroeck elkaar gevonden hebben in hun zoektocht naar een futureproof businessmodel. Vanuit een visie van co-creatie wil Cipal Schaubroeck, samen met diverse overheden, op een duurzame wijze de digitale transformatie realiseren.
Dirk Verstichele, ceo bij Schaubroeck, meent dat beide bedrijven complementair aan elkaar zijn. ‘Elk bedrijf heeft eigen karakteristieken en sterktes. We creëren een 50/50 joint venture waar beide partijen gelijkwaardig zijn. Belangrijk om te weten is dat tijdens gesprekken bleek dat het management van beide bedrijven op één lijn zit. We denken op dezelfde manier over de situatie vandaag en ook gelijklopend over de uitdagingen van morgen en overmorgen. We delen bij wijze van spreken dezelfde droom.’
Verstichele gaat samen met Cipal-ceo Nico Cras aan de slag in het managementteam. ‘Wij kunnen beiden namens de onderneming engagementen aangaan. Wij maken de dagdagelijkse operationele keuzes in onderling overleg en werken nauw samen. Er komt ook een managementteam. De raad van bestuur zal beperkt zijn tot vier personen.’
Goede zaak om tot schaalvergroting over te gaan en daarmee de bedrijfscontinuïteit verder te garanderen! Volgens een recente rondzendbrief worden ‘pas op lange termijn gelijksoortige producten van beide bedrijven geïntegreerd tot nog sterkere en gebruiksvriendelijkere oplossingen’. Ongetwijfeld is dit statement bedoeld ter geruststelling van bestaande klanten, maar wel enigszins paradoxaal: Waarom zou je klanten lang(er) laten wachten op nog sterkere en gebruiksvriendelijker oplossingen??? Hier ligt juist een KANS!