Het internet of things (IoT)-bedrijf Option boekte in het eerste half jaar van 2016 een netto verlies van 4,5 miljoen euro. Dat is minder verlies ten opzichte van dezelfde periode van het jaar daarvoor. Toen bedroeg het verlies zes miljoen euro. Ook de cashpositie nam fors af. Deze daalde van 4,1 miljoen euro eind 2015 naar vierhonderdduizend euro in juni 2016. Dat staat in de halfjaarcijfers van Option.
Option beschikt over ‘beperkte financiële middelen’. In de eerste jaarhelft moest het bedrijf net als vorig jaar beroep doen op een overbruggingskrediet van achthonderdduizend euro. Het bedrijf zegt dat het op basis van de verkoopvooruitzichten bijkomende financiering te kunnen vinden.
Het bedrijf realiseerde in het eerste halfjaar van 2016 een omzet van 3,9 miljoen euro. Dat is een stijging van 50 procent in verhouding tot 2015. Toen bedroeg de omzet 2,6 miljoen euro. Deze stijging schrijft het bedrijf toe aan de verkoopresultaten van de Public Lighting-divisie (1,9 miljoen euro). Die tak is ontstaan door de overnames van Innolumis Public Lighting en Lemnis Public Lighting in januari 2016.
Option ziet de opbrengsten van de IoT-tak dalen van 1,3 miljoen euro naar 0,8 miljoen euro. Deze daling komt voort uit een strategiewijziging van het nieuwe management. Jan Callewaert kwam in maart weer aan het hoofd van Option. Dit naar aanleiding van het ontslag van Frank Deschuytere, die er niet in slaagde om het bedrijf weer een commercieel succes te maken. Deze nieuwe strategie moet in de tweede helft van 2016 leiden tot een stijging in verkopen in deze tak.